AED’s langs de sportvelden: “Het kan van levensbelang zijn.”

Foto door Pexels Matthias Zomer

Juichend op de tribune, fanatiek achter de bal aan rennen op het veld of kletsen met clubgenoten. Vaak is er op de sportvereniging geen vuiltje aan de lucht. Toch worden er jaarlijks 17.000 getroffen door een hartaanval. Hiervan overlijden er jaarlijks 150 tot 200 mensen langs een sportveld. Dit blijkt uit een onderzoek van het Rode Kruis uit mei 2023. Als meer mensen weten hoe ze een AED moeten gebruiken, zullen meer van deze levens gered worden. Toch weten veel mensen niet waar de AED hangt.

“Het is zo belangrijk dat als iemand een hartstilstand krijgt dat je weet wat je moet doen”, dit zegt Danielle Brouwer, senior woordvoerder van het Rode Kruis. “Alleen reanimeren blijkt vaak niet genoeg. Een AED is echt veel succesvoller”, aldus Brouwer. Volgens haar is het daarom belangrijk dat de AED buiten de vereniging hangt zodat iedereen erbij kan ook al is de kantine of het clubhuis niet open.

“Een hartstilstand kan iedereen overkomen. Als een sporter, bezoeker, trainer of iemand uit de omgeving een hartstilstand krijgt, is snelle hulp van levensbelang. Het is daarom belangrijk dat mensen weten waar op de voetbal-, tennis- of hockeyclub de AED hangt.” Dit zegt Eline Nijhof, hoofd EHBO van het Rode Kruis, in het onderzoek naar AED’s op sportvelden.

Volgens voorzitter Rob de Roo, van voetbalvereniging SVC’08 in Wassenaar, weten de leden bij hem op de club maar al te goed waar de AED hangt. “De AED hangt bij de deur in de kantine zodat iedereen, zowel binnen als buiten, erbij kan”. Op de vraag waarom de AED niet buiten de club hangt geeft De Roo toe dat ze daar als vereniging nog niet over hebben nagedacht. Wel zijn ze er mee bezig om nog een AED op de club op te hangen, zodat er in geval van nood nog sneller gehandeld kan worden.

Wil je nou meer weten over dit onderwerp en waarom het zo belangrijk is om een AED te hebben op je sportvereniging? Kijk dan naar de onderstaande reportage, waarin ik onder andere langs ga bij het hoofdkantoor van het Rode Kruis in Den Haag.