Stichtse Vecht

De jaarlijkse paastraditie van MHV Maarssen: ‘Je doet het met en voor elkaar, waarbij plezier voorop staat’

Kinderen aan het wachten bij de finish van de Molenloop op MHV Maarssen

De jaarlijkse Molenloop, die georganiseerd wordt door MHV Maarssen, is al van oudsher een traditie op tweede paasdag. Ook dit jaar organiseert de hockeyclub weer de loop, maar deze keer niet alleen voor leden van de club. Vriendjes en vriendinnetjes van de jeugdleden die niet op hockey zitten mogen nu ook meelopen. Corette Beentjes (43), voorzitter MHV Maarssen: ‘Wij vinden het heel belangrijk dat kinderen op verschillende manieren bewegen, zoals bijvoorbeeld hockeyen of hardlopen. Op deze manier proberen wij kinderen samen te krijgen en een andere leuke manier van sport te laten beoefenen’.

Corette Beentjes (43), voorzitter MHV Maarssen vervult al ruim vijf jaar met veel plezier haar functie als bestuurslid op MHV Maarssen en is sinds twee jaar ook voorzitter van de club. Naast dat haar kinderen lid zijn van de hockeyclub, is Corette ook zelf al acht jaar op het veld te vinden in een team van MHV Maarssen.

Tussen de weilanden en molens
Corette Beentjes (43), voorzitter MHV Maarssen: De Molenloop wordt al voor ongeveer vijftien jaar gelopen en is eigenlijk bedacht door de ligging van onze hockeyclub. MHV Maarssen ligt namelijk gevestigd rondom weilanden. Als je richting deze weilanden loopt, kom je twee molens tegen die heel erg herkenbaar zijn voor onze club. Daarnaast is het ook een hele mooie route om te lopen. Vandaar dat wij een jaarlijkse loop hebben bedacht waarbij de molens als herkenningspunt staan. Oorspronkelijk was de Molenloop alleen bedoeld voor leden van de hockeyclub, maar sinds dit jaar zijn wij aan het kijken of er ook kinderen van buitenaf op de loop afkomen. Tot nu toe zien wij in ieder geval al een aantal aanmeldingen van vriendjes en vriendinnetjes van buiten de hockeyclub voorbijkomen.

Spieren voor Spieren
Dit jaar proberen wij als MHV Maarssen, door middel van een minimale bijdrage van 3 euro per deelnemer, geld te doneren aan stichting Spieren voor Spieren. Dit is een stichting die zich inzet voor kinderen met een spierziekte. Op de dag zelf gaan wij als bestuur langs bij de ouders van kinderen en andere clubgenoten, om te vragen of zij geld willen doneren aan stichting Spieren voor Spieren. Dit kunnen zij doen door een QR-code te scannen of geld bij ons in de bus te stoppen. Omdat deze stichting een mooi doel voor ogen heeft en het goed aansluit met sport en kinderen, zijn wij ook aan het kijken om een langdurige samenwerking met hen aan te gaan. Zo kunnen wij als hockeyclub verder kijken of wij via andere manieren iets kunnen toevoegen aan deze bijzondere stichting.

Het geheim achter succes
Wat de Molenloop eigenlijk elk jaar weer tot een groot succes maakt, is dat de jeugdteams echt als een team de route samenlopen. Zij hockeyen natuurlijk al met veel plezier een paar keer in de week met elkaar. Deze teams vinden het daarom extra leuk om naast hockey samen als team de Molenloop te lopen. Je doet het met en voor elkaar, waarbij plezier voorop staat. Een broodje knakworst met een glaasje limonade maakt dan voor deze kinderen zon middag écht af. Natuurlijk hebben wij ook nog een kleine extra motivatie wat de kinderen altijd één grote verleiding vinden: de prijzen die zij na de loop kunnen winnen. Door het kans maken op verschillende prijzen, gaan zij tijdens de Molenloop nog net iets harder lopen. Dat is altijd wel heel leuk om te zien.

Plannen voor volgend jaar
Als onze Molenloop van dit jaar in trek is bij kinderen van buitenaf, dan willen wij volgend jaar op tweede paasdag van deze loop een sponsorloop maken. De bedoeling is dan dat kinderen voorafgaand de sponsorloop bij familieleden en vrienden langs de deur gaan om zich te laten sponsoren en uiteindelijk geld in te zamelen voor het goede doel. Door onze traditie op tweede paasdag met andere kinderen buiten de hockeyclub te delen, wordt hopelijk de Molenloop in de loop der jaren bij iedereen in Stichtse Vecht gezien als de start van het voorjaar. De start waar iedereen weer bij elkaar komt om samen te bewegen voor een goed doel’ aldus Corette Beentjes (43), voorzitter MHV Maarssen.

Verslaggever Femke Spits was aanwezig bij de start van de Molenloop op tweede paasdag. Zij sprak hier onder andere met een jongen die als één van de eerste bij de finish aankwam.