Stichtse Vecht

Fysieke en mentale gezondheid bespreekbaar gemaakt bij de ‘Lekker in je vel beurs’

Het was helemaal vol bij de ‘Lekker in je vel’ beurs in Maarssenbroek. De beurs was bedoeld als ontmoetingsplek voor ondernemers die zich richten op gezonde levensstijlen. Van fysieke tot mentale gezondheid, verschillende bedrijven deelden hun passie en kennis. Onder hen bevond zich Mariëlle van de Munt (33), de drijvende kracht achter de Buitenkantine. Begonnen met een zwemclub in de Vinkeveense Plassen, zet Mariëlle zich nu in om de Buitenkantine tot een succes te maken in Maarssen. “Een meisjesdroom om zo ondernemend te zijn en iets te kunnen betekenen voor de maatschappij, maar het moet gezonder.”

Hoe bent u in aanraking gekomen met De Buitenkantine?

De Buitenkantine is mijn eigen bedrijf, ik heb dit opgezet en de naam bedacht. Voor de Buitenkantine bedenk en organiseer ik in het weekend sportieve activiteiten in de natuur, met altijd iets lekkers na afloop. Zo heb ik een Zwemclub in de Vinkeveense Plassen, tweewekelijks in de zomer en in de winter. Die zwemclub is nu ook een belangrijk deel van De Buitenkantine.

Wat is de doelgroep en het uiteindelijke doel van de Buitenkantine?

Mijn doelgroep bestaat uit mensen die van zwemmen, hardlopen, wandelen of fietsen houden (buiten sporten) en het leuk vinden om iets nieuws te leren en andere mensen te leren kennen. Mijn droom is om ooit een fysieke Buitenkantine te hebben. Een fysieke plek gelegen op een mooie locatie in de natuur (bij zwemwater) waar ik mijn concepten kan uitvoeren en een klein café kan hebben om mensen te verwelkomen.

Hoe ziet een ideale dag eruit als ik De Buitenkantine binnen loop?

Eerst zwemmen en vervolgens koffie. Altijd op zaterdagochtend om 8.30, een heerlijk begin van het weekend. Ik heb altijd als marketeer in de sportwereld gewerkt en ik vind het heel leuk om concepten te bedenken waar bepaalde bezigheden zoals wandelen, zwemmen en hardlopen gecombineerd worden met een gezellig moment waarbij je elkaar beter leert kennen. Dus na het zwemmen en de koffie bedenk ik leuke hardloopspelletjes. Estafette, sprintjes, noem het maar op. Ik probeer de gasten altijd te vermaken, maar je merkt al snel dat de aanwezigen ook snel met elkaar kunnen opschieten. Ook dat is belangrijk voor de gezondheid! Het gaat niet alleen maar om je fysieke gezondheid, maar ook mentaal is het zeer belangrijk gezond te blijven.

Hoe heb je de beurs ervaren? Wat heb je er het meest uit opgestoken van anderen? Hoe was de feedback op de Buitenkantine?

Ik vond het leuk om op een beurs aanwezig te zijn in mijn eigen woonplaats en om te laten zien wat ik doe en aanbied. Ik vond het leuk om kennis te maken met andere standhouders en bezoekers. Ik heb met name de zwemclub voor De Buitenkantine laten zien en de mensen die geïnteresseerd waren vonden het een leuke en laagdrempelige manier om kennis te maken met buiten zwemmen. De feedback was erg handig. Je neemt natuurlijk je eigen kennis mee naar zo’n beurs, maar om zo te kunnen sparren met anderen is eigenlijk de reden dat je naar zo’n beurs gaat.

Ratha Alphonse

Ik ben Ratha Alphonse (22) en ik studeer aan de SvJ in Utrecht. Ik schrijf stukken waar de lezer geen genoegen van kan krijgen. Verder speel ik cricket voor het Nederlands Elftal en kom ik uit voor de regerend landskampioen HCC.