Stichtse Vecht

Selecteer Pagina

Het onderwijs- en bedrijfsleven maakt basisschoolleerlingen op een speelse manier enthousiast voor techniek: ”Er gaat een wereld voor ze open”

Het onderwijs- en bedrijfsleven maakt basisschoolleerlingen op een speelse manier enthousiast voor techniek: ”Er gaat een wereld voor ze open”

Foto: Eline Schollaart

Van vliegen met een drone tot aan laswerk met complete veiligheidsuitrusting, tijdens de tweede editie van Tech Experience Dag maken zevende- en achtstegroepers kennis met de vele kanten van de techniekwereld door middel van creatieve workshops. ’’Waarom een techniekdag als deze belangrijk is, dat is om kinderen op zo’n jong mogelijke leeftijd al te laten zien hoe leuk techniek is en ze te stimuleren voor het kiezen van een vervolgtraject’’, aldus Rietje Beeren, projectleider Tech Experience Stichtse Vecht.

Grote variëteit

Het geluid van machines, gereedschap en opgewonde kinderen vult op 12 oktober de OVVO-sporthal in Maarssen, waar de tweede editie van Tech Experience Dag plaatsvindt. De eerste klassen stromen binnen, om na een uur afgewisseld te worden door de volgende groep, wat van ‘s ochtends vroeg tot het einde van de middag doorgaat. Verspreid over de hele dag snellen meer dan duizend kinderen opgewekt de hal in, langs een banner die luidt: ’’Maak jongeren enthousiast voor techniek, doe mee en investeer in vakmensen van de toekomst.’’ Mensen van de organisatie en begeleiders van de workshops dragen hesjes met ’’techniek is leuk’’ erop. Door de hele zaal verspreid staan tenten en tafels waar leerlingen gefocust de workshops volgen. Duurzaamheid, infrastructuur, robotica, metaalbewerking, virtual reality en brandweer- en installatietechniek komen allemaal aan bod. Er is een grote variatie aan workshops en de manier waarop deze worden gegeven, maar één ding hebben ze gemeen, namelijk het versimpelen van het vak waarmee ze spelenderwijs kennismaken.

Versimpelen

Om de zoveel tijd overstemt een luide sirene het geroezemoes van de kinderen en het geluid van boormachines. Deze is afkomstig van de brandweer, die hier overigens niet vanuit de hulpdienst zelf staat maar vanuit de techniek hierachter. Ze zijn onder andere verantwoordelijk voor reparatie en onderhoud en het voorbereiden van voertuigen op APK keuringen. Ook hier passen de workshopbegeleiders het vak op een versimpelde manier toe.’’Je kan het voor de kinderen niet te moeilijk maken dus heel simpel aan de hand van kleuren en tekeningetjes’’, voegt een begeleider toe terwijl hij naar een A4’tje wijst waarop de instructies van de workshop voor kinderogen duidelijk en speels zijn weergegeven.

Aan de andere kant van de sporthal, bij de workshops van het Broeckland College – een school voor VMBO – zijn kinderen druk bezig met kleuren en overleggen. Een meter verderop vliegt een jongetje een drone door een hoepel, onder begeleiding van een docent van het college. ’’Je ziet dat wanneer iets lijkt te lukken, dat ze het dan ook echt leuk vinden’’, merkt de docent op, die vervolgens enthousiast vertelt dat hij het vak techniek geeft in de onderbouw. ’’Het is ook een voorbereiding op onze toekomst, want drones vliegen wordt onze toekomst.’’ Inmiddels is de drone tegen de muur gevlogen en neergestort maar na wat hulp van de docent vliegt het tijdens een tweede poging triomfantelijk door de hoepel.

Rijkswaterstaat

Bij een bak van twee bij vier meter gevuld met modder en een stroom van water zijn leerlingen met schepjes een meanderende rivier aan het vormen, de bedoeling van deze workshop is dat ze met behulp van houten balkjes en zandzakken de oevers van de rivier verstevigen om zo denkbeeldige huisjes te beschermen tegen overstromingen. Ook dit is techniek, wat de leerlingen hier spelenderwijs leren is dat die rivieren of kanalen heel veilig gemaakt moeten worden. ’’We staan hier notabene tussen het Amsterdam-Rijnkanaal en de Vecht dus dat water moet echt op orde zijn anders heb je gewoon geen droge voeten’’, zegt Vincent Hol, die hier staat namens Rijkswaterstaat. Of de leerlingen de boodschap meekrijgen is maar de vraag. ’’Wat er blijft hangen weten we niet, maar dit is natuurlijk een heerlijke creatieve manier om kennis te maken met waterveiligheid’’, voegt Vincent toe.

Virtual reality

Een hoek van de sporthal is afgezet door bankjes en linten, kinderen staan hier met VR headsets op hun hoofd en controllers in hun handen wild in het rond te zwaaien. Deze workshop is niet georganiseerd vanuit het bedrijfsleven maar vanuit het onderwijs. De begeleider, een docent techniek in het voortgezet onderwijs, vertelt dat de meeste leerlingen nog geen ervaring hebben met VR en dat dit een mooie aanvulling is op de andere workshops, die juist vanuit het bedrijfsleven zijn. ’’Zo brengen we de leerlingen in contact met moderne technieken, de meesten die ik heb gesproken hebben dit nog nooit gedaan dus er gaat echt een wereld voor ze open.’’

Belang

Dit is het tweede jaar dat Tech Experience Dag plaatsvindt. Volgens Rietje Beeren zijn er dit jaar al meer workshops en ook meer variatie hierin. Ze hoopt dat de kinderen door dit evenement gestimuleerd worden en geinspireerd raken om de techniekrichting op te gaan. ’’We weten allemaal dat er een tekort aan technisch personeel is op alle niveaus. Als we deze maatschappij draaiende willen houden, helpt het om de jeugd al vroeg in te laten zien wat je allemaal wel niet kunt met techniek.’’ Naast het belang voor de toekomst van onze maatschappij vindt Rietje het ook essentieel dat de kinderen een ontzettend leuke dag hebben.

Audio interview door Vitoya Finisie:

Over de auteur

Eline Schollaart

Ik ben Eline Schollaart (2004), ik studeer journalistiek aan de Hogeschool Utrecht en ben opgegroeid in zowel Hoofddorp als Den Haag. Mijn droom is om de hele wereld rond te reizen, nieuwe culturen en samenlevingen te ontdekken en een podium te geven aan de mensen die hun stem niet kunnen laten horen, of niet gehoord worden. Ik laat me als maatschappelijk betrokken journalist in opleiding in mijn werk inspireren door het ''gewone volk''. Verder ben ik erg geinteresseerd in vele vormen van kunst, ethische kwesties en de invloed van politieke beslissingen op de ondermacht.