Factcheck: Over algemeen stijging in podcastgebruik

Op zondag 22 oktober, in het NOS-Journaal van 20:00, klonk de bewering dat podcasts populairder zijn dan ooit. Deze uitspraak is gedeeltelijk waar. Podcasts zijn digitale audio- en videobestanden die via internet worden verspreid. Ze bieden een scala aan diepgaande informatie en inhoud over uiteenlopende onderwerpen, en bereiken een breed publiek via apparaten zoals smartphones, computers en tablets.

Bewering: Podcasts zijn populairder dan ooit.

Oordeel: Gedeeltelijk waar

Bron van de bewering

Op zondag 22 oktober, in het NOS-Journaal van 20:00, kwam er een in het laatste deel van het journaal een onderwerp. Hierbij werd gezegd dat podcasts populairder dan ooit zijn.

Een podcast is een vorm van digitale media die bestaat uit audio- of videobestanden die regelmatig worden gepubliceerd en gedistribueerd via internet. Het woord “podcast” is een samenvoeging van “iPod” (een populaire draagbare mediaspeler van Apple) en “broadcast” (uitzending). Podcasts kunnen worden afgespeeld op een breed scala aan apparaten, waaronder smartphones, computers, tablets en speciale mediaspelers.

Populair

‘Populair’ is een term die wordt gebruikt om iets aan te duiden dat algemeen gewaardeerd, geliefd of in trek is bij een aanzienlijk deel van de bevolking. Iets wat populair is, geniet vaak brede acceptatie, interesse of populariteit bij mensen in een bepaalde groep, gemeenschap of cultuur. Dit kan van toepassing zijn op verschillende domeinen, waaronder entertainment, cultuur, mode, technologie, sport, enzovoort.

Bij podcasts heb je verschillende genres om naar te luisteren. ‘De populairste soorten podcasts in Nederland, zijn onderwerpen over nieuws en politiek, true crime en gesprekken en discussies’, aldus Richard Otto van Spreekbuis.

Onderzoeken

Er zijn een aantal onderzoeken gedaan naar de populariteit van podcasts. Zo is er het Digital News Report Nederland. Het Digital News Report Nederland is een jaarlijks onderzoek dat wordt uitgevoerd door het Reuters Institute for the Study of Journalism in samenwerking met het Commissariaat voor de Media. Dit rapport richt zich op nieuwsconsumptie, mediagebruik en nieuwspercepties in Nederland en biedt waardevolle inzichten in de trends en ontwikkelingen op het gebied van digitaal nieuws. In dit rapport staat dat podcastbeluisteringen in totaal bereik vooralsnog niet verder groeit. In 2022 lag het percentage op 30 procent, in 2023 ligt het percentage op 28 procent.

In het onderzoek van de Podcast monitor van Markteffect staat het percentage Nederlanders wat naar podcast luistert op 49%, dit is een lichte stijging vergeleken met vorig jaar (46%). Ook is er een onderzoek van GFK Trends, in samenwerking met verschillende partijen, waaronder Magazine Media Associatie (MMA). Het onderzoek verschaft inzicht in het bezit en gebruik van mobiele apparaten in het algemeen en specifiek voor het gebruik van media. Het onderzoek geeft tevens inzicht in opkomende ontwikkelingen in digitale media.

Trends

Podcasts hebben in de afgelopen tijd verschillende opvallende trends en ontwikkelingen doorgemaakt. Zoals Michael Petit van Markteffect opmerkte: ‘Eén van de nieuwe trends is de betaalmuur, die sinds vorig jaar, 2022, op de Nederlandse actief is.’ Dit betekent dat sommige podcastmakers ervoor hebben gekozen om exclusieve content aan te bieden tegen betaling, vergelijkbaar met een abonnementsmodel. Dit brengt nieuwe mogelijkheden voor podcastmakers om directe inkomsten te genereren, waardoor de financiële duurzaamheid van podcasts wordt verbeterd.

Andere producenten kiezen of blijven kiezen voor een advertentiemodel of donaties. ‘Je ziet nu ook dat veel wordt geadverteerd bij podcasts, Dat was een jaar geleden veel minder.’ Richard Otto zegt: ‘Er is een toename geweest in gebruik en aantal geproduceerde podcasts afgelopen jaren. De advertentiemarkt is ook groeiende maar nog steeds zeer beperkt ten opzichte van radio en tv.

Conclusie

Het is lastig om te zeggen podcasts populairder zijn dan ooit. Allereerst wijzen onderzoeken uit dat het luisterpubliek voor podcasts groeit. Het Digital News Report Nederland toonde aan dat het percentage podcastbeluisteringen enigszins is gedaald van 30% naar 28% tussen 2022 en 2023. Desondanks blijkt uit de Podcast monitor van Markteffect dat het percentage Nederlanders dat naar podcasts luistert, licht is gestegen van 46% naar 49%. Dit duidt op een voortdurende interesse in podcasts.

Samengevat is de bewering ‘podcasts populairder dan ooit zijn’ gedeeltelijk waar. Er is een groeiende interesse in podcasts, met toenemende luisteraantallen en een groeiend aantal beschikbare shows. De diversificatie van verdienmodellen en advertentie-investeringen getuigt van deze populariteit. Niettemin benadrukt het feit dat podcastadvertenties nog steeds beperkter zijn dan die in traditionele media dat er nog ruimte is voor verdere groei en ontwikkeling in de podcastindustrie.

Thijs de Groot

Mijn naam is Thijs de Groot en ik ben 19 jaar. Mijn hobby's zijn voetballen en gamen. Nadat ik de studie mediaredactiemedewerker op het mbo heb afgerond, heb ik ervoor gekozen om de studie journalistiek aan Hogeschool Utrecht te volgen. Even terug naar het voetbal, dat is ook wat ik later wil gaan doen: voetbaljournalist.