Nieuwe plannen SLO over Burgerschap en Digitale geletterdheid korten uren van Bètavakken.

Tycho Malmberg, Directeur van het Nibi

Stichting Leerplanontwikkeling, afgekort SLO, is bezig met het maken van nieuwe lesstof over burgerschap en digitale geletterdheid. Voor deze nieuwe lesstof moeten bètavakken, zoals biologie, waarschijnlijk inkorten op het aantal lesuren per week.

Stichting Leerplanontwikkeling is bezig met het verwerken van nieuwe lesstof over burgerschap en digitale geletterdheid. Hiervoor waren scholen al verplicht om het op school te geven, maar de manier waarop deze stof aan leerlingen werd aangeboden, lag in handen van de scholen zelf. Nu verandert dat doordat het SLO de stof over burgerschap en digitale geletterdheid vormgeeft. Scholen krijgen de komende jaren verplichte onderdelen en examens opgelegd om hun leerlingen in de lessen te behandelen. Om deze verplichte stof in de roosters van de leerlingen te laten passen, moeten andere vakken ruimte bieden. Zoals het er nu uitziet, moeten de bètavakken biologie en natuurkunde deze ruimte gaan bieden.

Vanuit de biologie is er veel weerstand tegen deze plannen. Er was al een enquête onder biologiedocenten die pleitte voor meer uren in plaats van de minder uren die nu gepresenteerd zijn. De docenten vrezen dat door de minder uren er minder tijd is in de lessen voor discussies en practica. Ook zijn universiteiten niet tevreden met dit plan. “Zeer zorgwekkend en verontrustend, want dit raakt het instroomniveau in de biologieopleidingen in het hoger onderwijs,” vertelt VU-hoogleraar evolutionaire ecologie Jacintha Ellers op de nieuwswebsite bionieuws.nl.

Bekijk voor meer informatie de reportage met meer informatie:

Burgerschap zou leerlingen kennis moeten bieden over hoe dingen werken in een maatschappij en het zou inzicht moeten geven in deze samenleving. Ook komen zaken als samenwerken en communicatie aan bod in de nieuwe lesstof. Digitale geletterdheid zou leerlingen meer moeten leren over de verschillende aspecten om te leven in de digitale samenleving.

Thijs Wiegman

Thijs Wiegman (2003) is een Tweede jaars student journalistiek aan de Hogeschool van Utrecht. Zijn ambities liggen in de hoek van het onderzoek en oorlog journalistiek. Elke zaterdag is Thijs te vinden op het Markermeer om te zeilen. Ook heeft hij een passie voor het maken van muziek.