Paul Vugts over: Ajax jeugd gewaarschuwd door politie en Marengo proces loopt op zijn eind

Criminal concept Bad guy was cuffed and under arrest by policeman and detain prisoner in jail Detainees get hopeless and stressed in dirty prison Young prisoner sit in dark room Black and white photo

In een recente ontwikkeling binnen het Nederlandse voetbal en de rechtspraak heeft de Amsterdamse politie gewaarschuwd voor de risico’s van betrokkenheid bij het criminele circuit, specifiek gericht op jonge Ajax-spelers. Deze waarschuwing komt in het licht van de veroordeling van voormalig Ajax-speler Quincy Promes, die tot zes jaar gevangenisstraf is veroordeeld wegens zijn betrokkenheid bij het smokkelen van 1360 kilo cocaïne via de haven van Antwerpen in 2020. Dit incident wordt door de recherche gezien als een uitzonderlijk geval maar benadrukt een al lang bestaand probleem waarbij voetballers dicht bij of zelfs diep betrokken raken bij criminele activiteiten.

De Amsterdamse recherche zet zich in voor preventie door gesprekken te voeren en voorlichting te geven aan Ajax-spelers over de gevaren van het criminele circuit. Dit initiatief is bedoeld om situaties zoals die van Promes te voorkomen en jonge voetballers bewust te maken van de risico’s die gepaard gaan met hun levensstijl en de mensen om hen heen. Het verleden heeft aangetoond dat voetballers, soms afkomstig uit minder bevoorrechte achtergronden, kwetsbaar kunnen zijn voor dergelijke invloeden, vooral wanneer ze in contact komen met jeugdvrienden die mogelijk het verkeerde pad op zijn gegaan.

Parallel aan deze voetbalgerelateerde ontwikkelingen loopt het Marengo-proces, een omvangrijk liquidatieproces dat bijna zes jaar geleden begon met de introductie van kroongetuige Nabil B. door het Openbaar Ministerie. Dit proces, dat onlangs formeel is gesloten in afwachting van de uitspraak op 27 februari, draait om meerdere moorden en pogingen daartoe, waarbij hoofdverdachte Ridouan Taghi en vijf medeverdachten geconfronteerd worden met de eis van levenslange gevangenisstraffen. De reeks gewelddadige incidenten, waaronder de moord op de broer van de kroongetuige, advocaat Derk Wiersum, en vertrouwenspersoon Peter R. de Vries, benadrukt de ernstige en dodelijke risico’s van betrokkenheid bij het criminele circuit.

Het Marengo-proces en de waarschuwingen aan Ajax-spelers vormen samen een somber beeld van de kruispunten tussen criminaliteit en het openbare leven in Nederland, waarbij zowel het rechtssysteem als individuen in de sportwereld worden uitgedaagd om de veiligheid en integriteit binnen hun respectievelijke domeinen te handhaven.

Dieks van Dijk

Dieks van Dijk is een jonge ambitieuze journalist. Van oorsprong komt hij uit Amersfoort maar hij is nu woonachtig in Ommen en Zwolle. Hij is van nature nieuwsgierig en houdt van verhalen vertellen. Vanaf jongs af aan is Dieks een fanatieke sporter en van origine een hockeyer, tegenwoordig doet hij aan fitness en wielersport.