Madeleine McCann verdachte opnieuw voor Duitse rechter

De zaak van Madeleine McCann betreft een meisje van drie jaar dat als vermist werd gemeld in Portugal. In mei 2007 waren een paar Britse burgers (Kate en Gerry McCann) op vakantie in de Algarve, in een resort in Praia da Luz genaamd Ocean Club, met hun drie kinderen (Madeleine, 3, en een tweeling Sean en Amelie van twee jaar). Aanvankelijk werd gedacht dat het meisje was ontvoerd uit de kamer waar ze sliep met haar broertje en zusje, terwijl haar ouders met vrienden dineerden in een restaurant binnen het vakantiecomplex. De grootste politieoperatie ooit, opgezet in Portugal om een vermist persoon te vinden, zou de weken die volgen op de verdwijning van Madeleine ook een enorme internationale media-interesse teweegbrengen.

Christian Brückner is een Duitser die in verband wordt gebracht met de verdwijningszaak van het Britse meisje Madeleine McCann. Hij is de officiële verdachte in deze zaak en heeft een verleden van veroordelingen voor onder andere kindermisbruik en verkrachting. Brückner heeft onthullingen gedaan over zijn mogelijke betrokkenheid bij de verdwijning van Madeleine McCann. Een zoektocht naar bewijsmateriaal, waaronder een roze pyjama, is uitgevoerd door de Portugese, Britse en Duitse politie. Een proces over kindermisbruik tegen Brückner is afgeblazen door een Duitse rechtbank. De zaak van Madeleine McCann heeft internationaal veel aandacht gekregen en blijft een lopend onderzoek, waarbij de rol van Brückner centraal staat.

Brückner zit momenteel vast voor een verkrachtingszaak en vrijdag 16 februari verschijnt hij opnieuw voor de rechter voor meerdere zedendelicten. De aankondiging van een nieuwe zaak is groot nieuws en de naam Madeleine McCann is weer vaak terug te lezen. Wat kan zijn bekendheid door de McCann zaak betekenen voor zijn zaak van vandaag?

Ify Nnadi

Ify Nnadi is een 18-jarige student aan de School van Journalistiek in Utrecht. Ify heeft een breed interesseveld en schrijft graag over sociaal-maatschappelijke onderwerpen.