Kabinet zal in EU tegen natuurherstelwet stemmen

Ook al stemt het Nederlandse kabinet in de Europese Raad tegen de natuurherstelwet, zal deze hoogstwaarschijnlijk worden aangenomen middels het stemrecht van de andere landen. De wet zou ervoor moeten zorgen dat de huidige afname van bestuivers zal stoppen en dat de populaties weer tegen 2030 gaan groeien. Er is discussie binnen de imkerverenigingen over het welzijn van de bijen.

Het kabinet gaat met tegenzin tegen de natuurherstelwet stemmen. Hiermee volgen zij de wens van de tweede kamer. De tweede kamer geeft aan dat de huidige normen voor stikstof en waterkwaliteit al niet te behalen zijn. Door deze wet er bovenop te zetten zal dat haast onmogelijk zijn.

De Europese wet is bedoeld om de aangetaste natuur te herstellen. Zo zijn 80% van de natuurgebieden in Europa in slechte staat, volgens het Wereld Natuurfonds, die overigens diep teleurgesteld is in ons kabinet. Zo zijn ook 10% van de vlinders en bijen met uitsterven bedreigd, hiervan zelfs de helft van alle wilde bijensoorten. Deze wet is bedoeld als een belangrijke eerste stap, maar uiteindelijk is er veel meer actie nodig.

De Nederlandse natuurorganisaties gaan ervan uit dat uiteindelijk toch een meerderheid van de landen voor de wet zal stemmen. Zo staan in ieder geval 7000 wetenschappers, honderden ambtenaren en meer dan honderd grote bedrijven achter de natuurherstelwet, en hopen deze allemaal dat deze er komt.

Imker Maap Groenendijk merkt toch bij zijn eigen bijen dat alles heel erg goed gaat, geen enkele kolonie is overleden bij hem. Hier zijn een aantal redenen voor. Verslaggeefster Saxa da Silva gaat langs om te zien wat zijn geheim is.