Factcheck: ‘’Er ligt nu meer ijs op de Noordpool dan tien jaar geleden.’’

In een tweet beweerde Ferdinand Meeuws, ‘doctor in wetenschappen’, dat er momenteel meer ijs op de Noordpool ligt dan tien jaar geleden. Hij baseert deze bewering op een grafiek die hij deelt bij zijn tweet, waarbij hij wijst op een toename van de ijsgroei in vergelijking met tien jaar geleden. Echter, verschillende onderzoeken en experts hebben deze bewering weerlegd, waarbij ze wijzen op het voortdurende proces van klimaatverandering en de gevolgen daarvan voor het Noordpoolgebied.

‘Meer ijs’

In een artikel op zijn website uit 2022 beweert Meeuws hetzelfde, er ligt meer ijs op de noordpool dan tien jaar geleden. Hiervoor gebruikt hij een grafiek die vanaf 1980 laat zien hoe de ijsgroei is op de Noordpool in elke maand. Dit wordt aangegeven door lijntjes met de verschillende jaartalen. En uit die grafiek blijkt dat in de eerste maanden van 2024 er ‘meer’ ijsgroei is dan tien jaar geleden. Deze data heeft hij volgens de visualisatie van eumetsat, dit is een data bedrijf die data verzameld over klimaat. In een onderzoek over de afname van Artische ijs staat: De mondiale en Arctische land-oceaantemperaturen zijn de afgelopen 40 jaar (1979–2018) met respectievelijk ~0,78 °C en ~3,1 °C gestegen. Dit heeft tot gevolg dat het zee-ijs sneller af neemt en dat er meer neerslag valt op de noordpool, dit staat in een onderzoek van de Rijksoverheid in samenwerking met het KNMI. Hieruit blijkt dat het niet zo snel aannemelijk is dat de uitspraken en grafieken van Ferdinand Meeuws kloppen. De bevindingen van het onderzoek geven aan dat het Noordpoolgebied veruit de koploper is wat betreft opwarming.

Warmste zomer Noorpool

Dit nieuws sluit nauw aan bij het onderzoek van The Artctic Report Card waarin werd gemeld dat de zomer van 2023 de warmste ooit gemeten was op de Noordpool, volgens een bericht van de NOS. Volgens dit onderzoek was de gemiddelde zomertemperatuur 6,4 graden, normaal gesproken is het altijd tussen de -10 en +10 graden op de Noordpool volgens Weeronline. Daarnaast was het hele jaar in het Noordpoolgebied het op vijf na warmste ooit gemeten. Er wordt gesproken over een warmere, nattere en groenere Noordpool aldus het rapport van The Arctic Report Card. In 2013 was volgens een onderzoek van klimaatgek, de gemiddelde zomer tempratuur nul graden. Dit is dus een verschil van 6,4 graden en dit zou dan moeten betekenen dat er de afgelopen zomer meer ijs gesmolten zou moeten zijn, dit omdat ijs smelt als de tempratuur boven de nul graden uit komt. Dit wordt door de wetenschap (ESA) ook gezegd, het smeltpunt van ijs is nul graden. Dit maakt de grafiek van Meeuws toch wel twijfelachtig.

Reactie expert

Volgens Universitair hoofddocent Arctische Ecologie Maarten Loonen is het ‘onzin’ wat Ferdinand Meeuws stelt in zijn tweet want zegt de hoofddocent: ‘inderdaad is de laatste vijf jaar de hoeveelheid ijs in februari niet zo laag als die eerder is geweest. En daarmee denkt hij dat hij de boel kan ontkennen. Selectief winkelen in de gegevens noemen we dat. IJsbedekking kan veel gemakkelijker variëren dan ijsvolume.’ Hij vervolgt: ‘Bijzonder is dat 2012 het record minimum ijsvolume had in de zomer. Maar ook in dat jaar was de ijsbedekking in februari zelfs iets hoger dan dit jaar. De man raaskalt.’ De universitair hoofddocent is erg hard in zijn uitspraken over Ferdinand Meeuws: ‘doodzwijgen is de beste optie.’

Conclusie

Ferdinand Meeuws zijn bewering dat er momenteel meer ijs op de Noordpool ligt dan tien jaar geleden, wordt door verschillende onderzoeken en experts weerlegd, dus is zijn bewering niet waar. Hoewel Meeuws zich beroept op een grafiek die ijsgroei toont, wordt deze interpretatie betwist door het feit dat het Noordpoolgebied aanzienlijk is opgewarmd, resulterend in snellere afname van zee-ijs en meer neerslag. Bovendien bevestigt een recent onderzoek dat de zomer van 2023 de warmste ooit gemeten was op de Noordpool, wat zou moeten resulteren in meer smeltend ijs. De reactie van expert Maarten Loonen, die Meeuws’ beweringen bestempelt als “onzin” en “selectief winkelen in de gegevens”, benadrukt de ongegrondheid van Meeuws’ claims. Kortom, er is geen steunend bewijs voor de bewering van Meeuws en het is belangrijk om dergelijke misinformatie te weerleggen met solide wetenschappelijke feiten en expertise.