De Internationale Dag van de Slachtoffers van de Transatlantische Slavenhandel

Foto via Pexels door Lalesh Aldarwish

Maandag 25 maart 2024 is het de Internationale dag van de herdenking van de slachtoffers van slavernij en de transatlantische slavenhandel. Deze dag wil mensen eren en herinneren die hebben geleden en zijn gestorven door slavernij. De dag is ook bedoeld om het bewustzijn te vergroten over de gevaren van racisme en vooroordelen.

De trans-Atlantische slavenhandel was de handel in slaven uit Afrika naar Amerika, bedreven door Europeanen. Het was de middenpassage van de driehoekshandel en speelde zich af tussen 1525 en 1867, waarbij het hoogtepunt lag in de achttiende eeuw en de eerste helft van de negentiende eeuw. Naar schatting zijn 12 miljoen slaven vervoerd.

De gevolgen van de transatlantische slavenhandel zijn tot op de dag van vandaag voelbaar. Het heeft geleid tot diepgewortelde ongelijkheid, racisme en sociale onrechtvaardigheid in veel delen van de wereld. Het is daarom van groot belang om deze donkere periode uit de geschiedenis te blijven herdenken en erkennen, zodat we kunnen leren van de fouten uit het verleden en kunnen werken aan een toekomst waarin alle mensen gelijkwaardig worden behandeld.

De Verenigde Naties hebben de Internationale Dag van de Herdenking van de Slachtoffers van Slavernij en de Transatlantische Slavenhandel ingesteld om wereldwijd aandacht te vragen voor de erfenis van de slavernij en de noodzaak van het bestrijden van hedendaagse vormen van slavernij en mensenhandel. Deze dag biedt een kans om het bewustzijn te vergroten over de impact van de slavenhandel op de hedendaagse samenleving en om solidariteit te tonen met de nazaten van slachtoffers.

In een tijdperk waarin racisme en discriminatie nog steeds voorkomen, is het cruciaal om de herinnering aan de slachtoffers van de transatlantische slavenhandel levend te houden en te streven naar een wereld waarin dergelijke gruweldaden nooit meer zullen plaatsvinden.

Diana Vlet, oprichter en voorzitter van de Stichting herdenking slavernijverleden Zoetermeer was bij ons te gast in de studio om ons meer te vertellen over het belang van deze internationale herdenking, en de effecten van het internationale slavernijverleden op hedendaags racisme.

Tekst: Sem Gelissen

Sem Gelissen

Mijn naam is Sem Gelissen. Ik ben geboren en getogen in het prachtige Limburg, maar momenteel woonachtig in Utrecht. Ik ben zeer breed geïnteresseerd, en daarom kunnen jullie een hoop verschillende onderwerpen van mij verwachten. Ik hoop dat mensen kennis opdoen door middel van mijn producties.