Het bekertoernooi: garantie voor spektakel en verrassingen

Bron: Pexels Fotograaf: Simon Gough

Aanstaande zondag staan Feyenoord en NEC tegenover elkaar in de strijd om de felbegeerde TOTO KNVB Beker. Voor NEC is dit de vijfde finale in de clubgeschiedenis. Pijnlijke statistiek voor de Nijmegenaren is dat de vorige vier allemaal verloren werden. Feyenoord is wel een echte cupfighter te noemen met 13 dennenappels in de prijzenkast. Als NEC de beker wint zou dat dus een absolute verrassing zijn, maar in het bekertoernooi is niets te gek. Wat zijn historische verrassingen in bekertoernooien van de afgelopen decennia?

Nederland

Binnen onze eigen landsgrenzen kunnen we terug naar 2014. Onder leiding van succestrainer Ron Jans versloeg het bescheiden PEC Zwolle landskampioen Ajax met maar liefst 5-1. Zo pakte PEC Zwolle haar eerste prijs in de clubgeschiedenis. Maar ook de supporters van amateurclubs zoals Hercules, Spakenburg en VVSB houden warme herinneringen over aan het bekertoernooi. In 2016 haalde het kleine VVSB de halve finale. In die halve finale hield de club FC Utrecht tot de 70ste minuut op 0-0, maar verloor het toch met 3-0. Hercules won afgelopen seizoen met 3-2 van recordhouder Ajax en Spakenburg versloeg FC Utrecht vorig seizoen met 1-4 en behaalde de halve finale, waarin PSV met 1-2 te sterk was.

Buitenland

In het buitenland is het qua spektakel niet anders. Het grootste bekertoernooi ter wereld is de Engelse FA Cup. In 2013 won het kleine Wigan Athletic de bekerfinale van miljardenclub Manchester City. Dat was een gekke situatie aangezien Wigan dat seizoen ook degradeerde naar het tweede niveau. Zo speelde Wigan Athletic Europees voetbal terwijl het niet meer actief was op het hoogste niveau. Een situatie die eigenlijk nooit voorkomt, maar die mogelijk op 25 mei in Duitsland zich gaat voordoen. Kampioen Leverkusen speelt de finale tegen Kaiserslautern. De Duits kampioen tegen een club die momenteel op de een na laatste plaats staat op het tweede (!) nationale niveau. Leverkusen is gewaarschuwd.

Ik sprak met bekertoernooi fanaat Hidde Jonker:

Bart van Doorn

Mijn naam is Bart van Doorn (2003). Momenteel ben ik bezig met mijn opleiding journalistiek aan de Hogeschool Utrecht (HU) en hiervoor was ik student op het MBO Utrecht marketing, communicatie en journalistiek. Op mijn huidige opleiding verdiep ik me in de wereld van nieuws en verhalen Mijn fascinatie voor journalistiek begon al op jonge leeftijd. Die nieuwsgierigheid heeft mij uiteindelijk geleid naar de boeiende wereld van de media. Deze website is mijn digitale portfolio, waar ik mijn werk, projecten en ervaringen deel.