Een duik in het verleden: het is de Maand van de Geschiedenis

Oktober in Nederland is een maand die bol staat van historie. Het voelt als een groots feest dat teruggaat naar tijden lang vervlogen. Dit jaar staat de focus op briljante ideeën en ontdekkingen die de loop van de wereld hebben veranderd. Mensen vanuit alle hoeken bundelen hun krachten om boeiende activiteiten te organiseren, te midden van musea en bibliotheken. Peter Swart, educatiemedewerker bij het Westfries Archief in Hoorn, deelt enthousiast: “Het verleden is al ingewikkeld genoeg, dus proberen we het zo leuk mogelijk te presenteren.”

Voor de volwassenen organiseren ze vaak lezingen en rondleidingen bij het Westfries Archief. Swart merkt op: “Lezingen kunnen soms een beetje droog zijn, daarom doen we ons best om ze boeiender te maken. Zo nemen we mensen bijvoorbeeld mee achter de schermen, recht naar de kluis waar de archieven worden bewaard. Dat is werkelijk bijzonder.”

Meer interactie

Maar voor kinderen is het van essentieel belang om geschiedenis spannend te maken, benadrukt Swart. “Kinderen hebben een beperkte spanningsboog, dus moeten we hen echt weten te boeien. Bij het Westfries Archief storten we ons op veel interactieve activiteiten. We laten kinderen bijvoorbeeld zelf historische documenten namaken. Het is niet alleen leuk voor hen, maar ze steken er ook nog wat van op.”

Enzo Vredegoor, medewerker publieksactiviteiten van het Teylers Museum, vertelt dat zij eveneens deelnemen aan de Maand van de Geschiedenis. “Voor deze maand hebben wij een rondleiding opgezet rondom de snelkookpan. Misschien klinkt dat wat saai, maar met wat hulp van gasten en het proeven van soep wordt het al snel een plezierige ervaring. Dit viel bij onze gasten in goede aarde.”

In het Teylers Museum is zelfs een prototype van een snelkookpan te bewonderen. “Het is verrassend om te ontdekken dat het concept van de snelkookpan al zo oud is. Wetenschappelijk directeur Martinus van Marum speelde een belangrijke rol bij deze innovatie. Als wetenschapper heeft hij bestaande ontwerpen verbeterd, bijvoorbeeld door een ventiel aan een schakelaar toe te voegen om explosies te voorkomen. Deze verbeteringen zijn zelfs te zien op een schilderij.”

De Maand van de Geschiedenis loopt door tot 31 oktober. Een tijd om te leren en te genieten van het rijke erfgoed dat ons verbindt met het verleden.

Wil je meer weten over de Maand van de Geschiedenis zelf? Luister dan naar de onderstaande audio.

Zoë Neeft

Zoë Neeft is een enthousiaste student journalistiek. Ze schrijft het liefst over lifestyle, films en cultuur gerelateerde onderwerpen. Als ze niet aan het schrijven is, kun je haar vinden bij haar vrienden of is ze aan het bidden voor een One Direction reunion tour.