“Je hebt nog niet goed genoeg gepuberd.”

De Rijksoverheid heeft historie geschreven door als eerste nationale overheidsinstantie wereldwijd de Verklaring van Amsterdam te ondertekenen. Deze intentieverklaring, opgesteld door stichting Workplace Pride, bevordert een veilige werkomgeving voor LHBTIQ+ medewerkers.

Een belangrijke stap voor de gemeenschap, constateerde Nienke: zij is aseksueel. Een seksuele oriëntatie waarbij individuen weinig tot geen seksuele aantrekking ervaren, komt steeds meer in de openbaarheid. Nienke de Wit identificeert haarzelf als aseksueel en deelt haar persoonlijke ontdekking en ervaringen. “Ongeveer vijf à zes jaar geleden kwam ik erachter. In die periode leer je heel veel dingen over jezelf kennen.”

“Ik kwam op een school terecht waar iedereen heel open was. Dit gaf mij de ruimte om te ontdekken wie ik ben.”

In gesprekken over haar seksuele oriëntatie wordt Nienke echter vaak geconfronteerd. “Mensen vertellen me dat ik nog niet de juiste persoon heb ontmoet. Aanvankelijk dacht Nienke dat er iets mis was, dat het aan haar lag. “Maar dat gevoel is verleden tijd,” voegt ze toe, waarmee ze de acceptatie van haar aseksualiteit benadrukt.

Deze persoonlijke blik werpt licht op het groeiende bewustzijn en begrip voor diverse seksuele oriëntaties. In lijn met deze evolutie heeft de Rijksoverheid recentelijk de Verklaring van Amsterdam ondertekend. Als eerste nationale overheidsinstantie wereldwijd bevestigt de Rijksoverheid haar inzet voor een veilige werkomgeving voor de LHBTIQ+ gemeenschap.

De verklaring, opgesteld door stichting Workplace Pride, bevordert een inclusieve werkplek met gelijke kansen voor LHBTIQ+ medewerkers zoals Nienke.

Bekijk de onderstaande reportage waarin Nienke haar persoonlijke verhaal diepgaander deelt. Hierin wordt een helder onderscheid gemaakt tussen aseksualiteit en de rol van een dominatrix. Ze vinden elkaar uiteindelijk in zelfacceptatie.

Kyra Johnson

Ik doe graag werk waarbij ik onder de mensen kom. Ik ben sociaal, creatief en ruimdenkend. Dit uit zich onder meer in een passie voor schrijven. Ik ben hoofdredacteur voor de kinderwijkkrant Buurtblinkers in Utrecht West. Daarnaast studeer ik Journalistiek aan de Hogeschool Utrecht.