Onrust in Senegal na uitstel presidentsverkiezingen

Vlag van Senegal Bron: unsplash.com -Victor Rutka

SENEGAL- Een paar weken voor de geplande verkiezingen in Senegal heeft president Macky Sall aangekondigd dat ze worden uitgesteld. Het besluit kwam slechts een dag voordat de politieke campagnes van start zouden gaan. Sall verklaarde dat de verkiezingen niet zouden plaatsvinden op de geplande datum van 25 februari, vanwege onrust in de samenleving over de diskwalificatie van bepaalde kandidaten en beschuldigingen van corruptie aan het adres van de verkiezingsraad.

Volgens Sall zou het doorgaan met de verkiezingen zoals gepland tot meer onrust leiden in het land, dat nog steeds herstellende is van gewelddadige gebeurtenissen in het verleden. Het parlement heeft uiteindelijk ingestemd met het uitstel van de verkiezingen tot 15 december, ondanks tegenstand van sommige parlementariërs die hiermee niet akkoord gingen.

Het besluit van Sall heeft geleid tot felle kritiek van de oppositie, die beweert dat hij een soort ‘constitutionele staatsgreep’ pleegt, iets wat nog nooit eerder is voorgekomen in de geschiedenis van Senegal. Sall staat bekend om zijn harde aanpak van protesten en de arrestaties van tegenstanders.

Na de aankondiging van het uitstel van de verkiezingen zijn er nieuwe protesten uitgebroken. Oppositiekandidaten die toch door wilden gaan met hun campagnes werden met geweld verdreven. Deskundigen maken zich zorgen over de toekomst van Senegal als Sall na 2 april, wanneer zijn termijn officieel afloopt, nog steeds aan de macht blijft zonder de steun van de bevolking. Volgens de grondwet mogen presidenten maar twee termijnen dienen, maar Sall heeft lang geweigerd duidelijkheid te geven over zijn plannen voor 2024. De politieke situatie in Senegal blijft gespannen en onzeker, met zorgen over toenemende repressie en beperkingen op politieke vrijheden.

De gevolgen van het uitstel van de verkiezingen zijn groot, niet alleen voor het land zelf, maar ook voor de bredere regio van West-Afrika. Internationale organisaties en naburige landen volgen de situatie nauwlettend en roepen op tot een vreedzame oplossing.

De toekomst van Senegal hangt af van hoe de politieke crisis wordt aangepakt en of er ruimte is voor samenwerking en stabiliteit. Het land staat voor een belangrijke periode vol politieke en sociale veranderingen. De uitkomst zal grote gevolgen hebben voor de stabiliteit en welvaart van het land en de regio als geheel.

Didi De Groot

Didi de Groot (2003) is een tweedejaarsstudent aan de school voor journalistiek in Utrecht. Didi is geboren in Den Haag en woont in het Westland. Met veel plezier gaat hij op pad om nieuwsitems te maken voor UPD8 NEWS.