Utrecht Centrum

Selecteer Pagina

Pepernoten in september, precies op tijd

Pepernoten in september, precies op tijd

Isabel staat klanten met een glimlach op te wachten. Foto: Rick Bronkhorst

Pepernoten zijn als snack onlosmakelijk verbonden met het Sinterklaasfeest. Toch arriveren de pepernoten vaak veel eerder dan de Goedheiligman. Halverwege september opende de pop-upstore ‘Peppernuts’ al in Hoog-Catharijne. Hier loopt de ene na de andere klant al naar binnen om deze Hollandse snack te proeven of een zakje te scoren.

Een opvallende verschijning middenin het Hoog-Catharijne winkelcentrum. De nieuwe winkel van Peppernuts Holland trekt de ene na de andere klant naar binnen. De ruimte is volledig open, zonder deuren of ramen. Wanneer je als klant naar binnen loopt en rondkijkt naar de tachtig verschillende smaken chocoladepepernoten die de winkel aanbiedt, wordt je meteen warm begroet door medewerkster Isabel. Deze verwelkoming wordt meteen opgevolgd door de vraag of je dan ook een pepernoot wil proeven. Volgens Isabel wordt hier zelden nee op gezegd.

“Het wordt steeds drukker, vooral in het weekend.” Isabel geeft ook aan dat richting de herfst de interesse in pepernoten wel weer begint te komen. Klant Margreet was niet van plan pepernoten te kopen. Ze zag de winkel en liet zich verleiden om binnen te stappen en een paar smaken te proeven. Wel is zij van mening dat het hele jaar door pepernoten verkopen te veel van het goede zou zijn. “Het hoort toch meer bij de wintermaanden.”

Deze vroege interesse in pepernoten is ook op een andere manier te verklaren. Wanneer je door de winkel loopt hoor je minstens net zo veel Engels als Nederlands. Dit wordt geregeld afgewisseld met andere talen. Isabel laat weten dat zij ook de helft van de dag Engels praat met de klanten. “De pepernoten zijn heel populair onder toeristen. Sommigen weten niet wat het is en komen dan de winkel binnen om het te vragen. Wanneer ze dan horen dat het iets typisch Nederlands is nemen ze vaak graag een zakje mee naar hun eigen land.” In de winkel hoef je niet lang te zoeken naar buitenlandse toeristen die hun enthousiasme niet kunnen verbergen over deze nieuw ontdekte Nederlandse snack. Het is dan ook geen verassing dat de best verkochte smaak onder toeristen de stroopwafelvariant is. Sommigen toeristen kunnen vaag uitleggen wat het Sinterklaasfeest is. Anderen hebben geen idee. Voor hen is het dan ook niet relevant of het nog geen december is.

Kinderen die door Hoog-Catharijne struinen trekken geregeld hun ouders aan de jas om ook naar binnen te gaan. Enkele ouders zwichten hiervoor. Volgens Isabel komen er veel gezinnen met kinderen. “Ze maken er een beetje een uitje van.” Bij het proeven duwen de kinderen elkaar aan de kant om als eerste te mogen. Wanneer de kinderen tot geduld gemaand worden door de ouders en allemaal een pepernoot hebben gehad, komt er al gauw een schreeuw voor meer. Uiteindelijk blijkt het in veel gevallen niet mogelijk om het slechts bij proeven te houden en gaat er ook een zakje of meerderen mee naar huis. De pepernoten zijn een seizoensgebonden product. Ondanks dat zijn er honderden Nederlanders en buitenlanders die de winkel uitlopen met een tas vol pepernoten in de hand. Hoewel sommigen dus willen wachten tot Sinterklaas ons komt bezoek, is dat zeker niet voor iedereen het geval.

Verslaggever Thom stelde Isabel en enkele bezoekers vragen over dit onderwerp:

Over de auteur

Rick Bronkhorst

Ik ben Rick Bronkhorst(1999), een afgestudeerd leraar Economie en eerstejaars Journalistiekstudent uit Apeldoorn. Ik heb een zeer brede interesse in onder andere sport, politiek en wat er algemeen in de wereld speelt. Ik ben op dit moment bezig met alles wat speelt binnen Utrecht centrum. Ik hoop later als politiek verslaggever of buitenlandcorrespondent aan de slag te gaan. Hierbij wil ik mezelf onderdompelen in een andere cultuur en deze aan de oppervlakte brengen.