Utrecht Centrum

Selecteer Pagina

Extinction Rebellion protesteert tegen Black Friday bij Hoog Catharijne

Extinction Rebellion protesteert tegen Black Friday bij Hoog Catharijne

Nederland is gewend geraakt aan het koopextravaganza op Black Friday. Op deze dag was Extinction Rebellion aanwezigen bij Hoog Catharijne om te protesteren tegen de dag van overconsumptie.

Extinction Rebellion vraagt aandacht voor de duizenden kilo’s onverkochte en ongewenste kleding die jaarlijks verbrand en weggegooid wordt.

Black Friday heeft misschien aantrekkelijkere prijzen, maar Extinction Rebellion merkt op dat de modesector een grootverbruiker is van schoon water en dat de meeste van deze prijzen worden betaald door mensen die voor schamele lonen in onderontwikkelde gebieden werken.

“We staan hier om tegen Black Friday te protesteren want voor ons zien we dat een symbool van overconsumptie in de wereld en ook het onjuiste uitgeven van salaris tegen de mensen die werken met ons spullen te kleren. Dus we willen zeggen tegen mensen om Black Friday te boycotten omdat patronen in onze maatschappij niet meer te volgen zijn.” zegt een woordvoerder van Extinction Rebellion.

Als gevolg hiervan suggereert de actiegroep dat vervangingen onder meer het kopen van kleding van duurzame fabrikanten, upcycling, het kopen van gebruikte kleding, minder dragen en het ruilen of repareren van kleding voorstellen.

Uit een onderzoek van CBS, dat eind 2022 werd uitgevoerd, bleek dat bijna 75 procent van de Nederlandse consumenten het eens was met het idee dat Black Friday de kans vergroot dat mensen onnodige goederen kopen. In het Nederlandse onderzoek was minder dan vijf procent van de deelnemers het niet eens met de stelling.

Tussen 2022 en 2023 was er een stijging van vijf procent in het aantal klanten in Nederland dat op de hoogte is van Green Friday. Green Friday is een anti-Black Friday-campagne gericht op het vergroten van het bewustzijn over de schadelijke gevolgen van overmatige consumptie en winkelen voor het milieu. De beweging wil mensen inspireren om te winkelen vanuit een meer ethisch en ecologisch perspectief.

Grote bedrijven en merken pushen ‘milieuvriendelijke’ en ‘duurzame’ Black Friday-koopjes, maar toch voelt er nog steeds iets mis. De overconsumptie die tijdens deze verkopen wordt gepromoot, kan niet echt duurzaam zijn, en er wordt steeds meer greenwashing omheen gepleegd.

Verslaggever Youri Ruinard heeft een woordvoerder van Extinction Rebellion geïnterviewd over hun protest bij Hoog Catharijne.

Over de auteur

Xio-Miliane Raposo

Xio-Miliane Raposo (1999) is op Aruba geboren maar heeft vele jaren op Curaçao gewoond. Twee jaar geleden heeft ze bij de radio gewerkt als een lokale en internationale journalist. Zo is ze bij de Hogeschool van Utrecht op het opleiding Journalistiek geland. Zij houdt van dansen, zingen, lezen, zon en strand. Later wil ze als correspondent of freelancer werken. Sinds 4 september gaat zij op pad in Utrecht Centrum om nieuws te vinden.