Utrecht Centrum

Mooiste kerststal van Nederland weer te zien in Museum Catharijneconvent

Foto: Noah van Walderveen

Het is weer die tijd van het jaar waarin de prachtigste kerststal van Nederland schittert in het Museum Catharijneconvent. Afgelopen donderdag was het moment aangebroken, en de Sint-Catharinakathedraal opende haar deuren voor het publiek om deze unieke verzameling van 600 Napolitaanse kerstfiguren te bewonderen. Gehuisvest in twee glazen boxen, zullen deze kunstwerken de komende tijd een bron van verwondering en bewondering zijn. Wat deze gelegenheid extra bijzonder maakte, was het feit dat het donatiedoel van 25.000 euro voor de opening al was behaald. Een opmerkelijke prestatie die getuigt van de toewijding en steun van de gemeenschap.

Het ingezamelde geld dient, net als vorig jaar, voor het opstellen en restaureren van de kerstfiguren. Sylvia Staal benadrukt dat dit geen goedkope onderneming is, maar dankzij de gulle bijdragen is het mogelijk om deze prachtige traditie in stand te houden. De kerststal is niet zomaar een verzameling figuren; het is een cultureel erfgoed dat met zorg en toewijding wordt bewaard.

Bij mijn aankomst word ik verwelkomd door de medewerkers en geleid via een uitgerolde rode loper door de betoverende buitentuin van de kathedraal. Langs mijn pad ontdek ik talloze kleine Napolitaanse gebouwen en figuren, elk voorzien van informatieve details die de beleving verrijken. Uiteindelijk kom ik aan bij de twee glazen boxen, waar een menigte mensen vol bewondering staat te kijken naar de gedetailleerde engelen en herders.

De kerststal vertelt niet alleen het verhaal van de geboorte van Jezus, maar geeft ook een twist aan de geschiedenis. Volgens de Napolitaanse overlevering is Jezus in Napels geboren en opgegroeid. Het museum heeft echter creatief besloten om het verhaal te verplaatsen naar Utrecht, waar gebouwen zoals de domtoren en de Winkel van Sinkel hun plaats vinden in de kerststal. Dit unieke concept versterkt het lokale gevoel en vergroot de trots van de inwoners van Utrecht, zoals Sylvia Staal uitlegt.

Tijdens mijn ontdekkingstocht raak ik in gesprek met een enthousiaste vrijwilliger die de overtuiging deelt dat kunst toegankelijk moet zijn voor iedereen. Het feit dat er geen entreegeld wordt gevraagd, maakt deze kerststal voor een breed publiek toegankelijk. Ondanks haar waardering voor de aanwezige bezoekers vindt ze het nog relatief rustig, met slechts rond de vierhonderd mensen aan het einde van mijn ronde.

Opvallend is niet alleen de bescheiden opkomst, maar ook de gemiddelde leeftijd van de bezoekers, die ruim boven de vijftig ligt. Er zijn weliswaar enkele jonge kinderen die, vergezeld door hun grootouders, op zoek gaan naar verstopte figuren in de kerststal. Dit brengt een speels element in de ervaring en maakt het ook voor jonge bezoekers aantrekkelijk.

Vorig jaar werd een aanzienlijk hoger donatiedoel van 80.000 euro behaald, mede door de uitbreiding van de kerststal met figuren van een Belgische familie. Dit jaar, met een lager doel van 25.000 euro, getuigt het van de efficiëntie waarmee middelen worden ingezet en de zorgvuldigheid waarmee het museum zijn financiën beheert.

Volgens meerdere vrijwilligers wordt verwacht dat de kerstdagen de drukste zullen zijn, maar de eerste twee dagen waren al een groot succes. Hoewel de kerststal nog niet op zijn hoogtepunt qua drukte lijkt te zijn, biedt dit de bezoekers de kans om in alle rust te genieten, foto’s te maken en zich te verwonderen over de prachtige kerstfiguren die de ruimte vullen. De kerststal is niet slechts een tentoonstelling; het is een beleving die de kerstvreugde verrijkt en de traditie levend houdt voor huidige en toekomstige generaties.

hieronder spreekt verslagever Noah met Sylvia Staal, de bevlogen teamleider van Museum Catharijneconvent te Utrecht, en Noah van Walderveen. We duiken in de betoverende wereld van Napolitaanse kerststalfiguren, momenteel te bewonderen in de St. Catharinakathedraal. Sylvia deelt met ons wat deze figuren zo bijzonder maakt. Luister mee naar dit intrigerende gesprek!

Max Kien

Max Kien Journalist Ik ben Max Kien geboren in de winter van 2006, sport is mijn specialiteit en ook mijn grote passie. Door middel van mijn journalistieke werken wil ik mensen mijn passie voor de sport over brengen. Reizen over de hele wereld is ook een van mijn grote liefdes. De fraaiheid van onze aarde zou iedereen moeten kunnen waarnemen. Voor mij zou het meer dan een eer zijn om documentaires te maken over onze verfijnde aardbol. Tot slot vind ik het heerlijk om mij te focussen op een onderwerp en hier helemaal in op te gaan.