Utrecht Centrum

Fotorealistische collectie Centraal Museum na 35 jaar weer te zien

UTRECHT CENTRUM – De fotorealistische collectie van het museum wordt na 35 jaar weer uit de kelder gehaald. De tentoonstelling ‘Op Scherp’ in het Centraal Museum in Utrecht trekt in het openingsweekend meer dan 2.000 bezoekers. Dit aantal is voor het Centraal Museum opvallend veel. Kunstenares Esiri Erheriene-Essi schilderde speciaal voor de tentoonstelling een schilderij.

Onpopulair

Het duurde 35 jaar voordat de fotorealistische collectie weer te zien was omdat de stroming een tijdje uit de mode is geweest. Hoewel hij onder bezoekers populair bleef waren kunsthistorici en professionals niet onder de indruk van de stroming. Zo schreven Linda Chase en Louis K. Meisel in hun boek ‘Photorealism At the Millennium’ dat er in 2002 nog maar acht van de dertien originele fotorealistische schilders actief waren. In 2020 was dat er nog maar één. Ook het grote formaat van de werken is moeilijk bij het tentoonstellen. De werken zijn namelijk zó groot dat ze te veel ruimte innemen op zaal.

Bezoekers

Alleen al in het openingsweekend trok de tentoonstelling meer dan 2000 bezoekers. Postma is tevreden met de grote opkomst en verwacht nog veel meer bezoekers gedurende de tentoonstelling van ‘Op Scherp’. “De grootste groep mensen is altijd de museumjaarkaarthouders, zij hebben intrinsieke interesse en motivatie om te komen kijken”, vertelt Postma. Om nieuwe bezoekers te trekken is er een educatief programma opgezet. Bijvoorbeeld de schilderworkshop van Jhonie van Boeijen, rondleidingen en een gesprekkensessie over de impact van beeldcultuur.

Samenstelling

Ruim 2 jaar geleden begon Conservator Esmee Postma met het samenstellen van de tentoonstelling. Het grootste gedeelte van de werken komt uit de eigen collectie van het museum. “Ik was vooral geïnteresseerd in hoe beeldcultuur 50 jaar geleden ons dagelijks leven begon te domineren, net zoals dat nu nog steeds gebeurt”, zegt Postma. Omdat er binnen de stroming vooral witte mannen waren die hun eigen omgeving schilderde zijn er veel welvarende en zonnige beelden te zien. Het maakte Postma nieuwsgierig naar wie er nog meer in deze stijl schilderden en welke wereldbeelden zij schilderden. Zo kwam zij erachter dat er ook veel vrouwen fotorealistisch schilderden.

Opbouw

De tentoonstelling begint met een canon van het fotorealisme, dat zijn vooral werken uit de eigen collectie. “Daarna breken we die canon open door werken van vrouwelijke kunstenaars en Afro-Amerikaanse kunstenaars te laten zien,” gaat Postma verder. Esiri Erheriene-Essi schilderde speciaal voor de tentoonstelling een werk. Met haar werk reageerde zij op een werk van Malcolm Morley uit 1966 waarop een groepje witte mensen op een cruise te zien is. Erheriene-Essi laat in haar eigen werk zien hoe het eruit had gezien als dit een groepje mensen van kleur was geweest.

In de tentoonstelling zijn werken van Bobbi Essers te zien, zij won in 2023 de Koninklijke Prijs voor Vrije Schilderkunst. “Ik vind het te gek dat mijn werk naast zulke iconische namen en mensen mag hangen”, zegt Essers. Zij schildert jeugd- en queercultuur. Dat baseert ze op haar eigen vriendengroep, wat haar werken extra intiem maakt. “Dat Esmee aan mij gedacht heeft bij het samenstellen van de tentoonstelling is zo bijzonder”, vertelt ze.

Lou Michels

Hallo daar! Ik ben Lou Michels, 18 jaar oud en woon in Castricum. Sinds dit schooljaar studeer ik aan de School voor Journalistiek in Utrecht. In mijn ogen ben ik begonnen aan een groot avontuur, omdat ik nog niet honderd procent zeker ben over wat ik in de journalistiek wil gaan doen. Om dit avontuur af te trappen, maak ik lokaal nieuws. Ik ben benieuwd naar waar de mensen en verhalen mij zullen brengen. Gelukkig heb ik een fijne redactie en hoofdredacteur om mee samen te werken. Zij kunnen mij helpen mezelf te ontplooien en mij te begeleiden naar dé journalistieke rol die bij mij past.