Utrecht Centrum

Recordopbrengst bij ALS Sunrise Walk, mede dankzij deelname van teams

De bekendmaking van het voorlopige eindbedrag na afloop van de wandeling. Foto: Coen Koppen

De derde editie van het sponsorevenement ALS Sunrise Walk heeft aanzienlijk meer geld opgeleverd voor Stichting ALS Nederland dan bij de twee vorige edities. De opbrengst is ruim 900.000 euro. Duizenden deelnemers hebben ’s nachts door Utrecht gewandeld om aandacht te vragen voor de dodelijke spierziekte ALS. De deelname van teams heeft een belangrijke bijdrage geleverd aan de uiteindelijke opbrengst.

In de nacht van 1 op 2 maart trokken meer dan drieduizend deelnemers door Utrecht om geld in te zamelen voor Stichting ALS Nederland. In totaal kwamen er donaties binnen voor meer dan 920.000 euro. Dat is grofweg 200.000 euro meer dan vorig jaar voor hetzelfde evenement. Men kon zich op de site van de ALS Sunrise Walk als bedrijf, als groep (team), of als individu aanmelden om geld op te halen.

Volgens Frederique Kram van Stichting ALS Nederland speelt de vorming van teams een belangrijke rol bij het ophalen van geld. Een team is een groep van deelnemers die samen onder een gemeenschappelijke teamnaam geld inzamelen en wandelen. Volgens Kram doen er dit jaar teams met veel deelnemers mee. Dit heeft een positief effect: “Wat we zien is dat teams het meeste geld ophalen. Dat stimuleert elkaar denk ik ook om meer geld op te halen.” Op de website van de ALS Sunrise Walk is er informatie zichtbaar over alle aangemelde teams. Er zijn zes teams die meer dan 25.000 euro aan donaties hebben binnengesleept. De hoogste teller staat op ruim 41.000 euro.

Nagenoeg alle teams bestaan uit deelnemers die zich verenigd hebben rondom iemand die zij kennen of gekend hebben, met de diagnose ALS. Dat blijkt uit de verhalen op de website en het gaat ook op voor team Deurdonderen. Het team is twee jaar geleden bij de eerste editie van de ALS Sunrise Walk ontstaan omdat Piet Zijlstra de diagnose ALS heeft. “Het is eigenlijk begonnen bij de broers en de zussen van Piet, en vervolgens is dat uitgegroeid met vrienden van vrienden, collega’s, oud-collega’s, nog meer familie…”, somt teamlid Anne-Marie Hoogesteger, een nicht van Piet Zijlstra, op, “We zitten nu op 41 deelnemers.”

Het bedrag dat Deurdonderen heeft opgehaald is hoger dan het oorspronkelijke streefbedrag van het team. “Ik dacht: ‘dat doe je één keer en daarna zwakt het een beetje af’, maar dat is helemaal niet zo,” zegt Piet, die er deze editie wederom bij kon zijn. “Er zijn er een paar bij die halen echt veel op. Die doen echt heel erg hun best om veel geld op te halen. En die steken de anderen weer aan.” De truc zit hem er volgens Piet in om zo breed mogelijk al je contacten te bereiken: “Tegenwoordig met sociale media kan je heel snel heel veel mensen bereiken. Sommige mensen die zijn er heel handig in en die hebben ook een hele grote vriendenclub.” Na het bereiken van het eindpunt van de wandeling staat de teller van Deurdonderen net boven de 25.000 euro.

Een team dat voor het eerst meedoet, kan net zo succesvol zijn, zo bewijst Team Renate. De groep haalde veel meer geld op dan ze zelf hadden gedacht: “We dachten in eerste instantie dat we misschien 2.500 euro op zouden halen, maar dat is 25.000 euro geworden”, vertelt Renate Ossewaarde, bij wie afgelopen oktober ALS werd vastgesteld. “Voor mij zal het te laat zijn, maar ik hoop dat voor de mensen die na mij komen en de diagnose ALS krijgen, er wat gevonden gaat worden, dus we zijn alleen maar heel blij dat we zoveel geld binnen hebben gehaald.”

Team Renate gebruikte naast sociale media allerlei andere manieren om aan donaties te komen, zoals het verkopen van armbandjes en het inzamelen van lege flessen. “(…) en we hebben een hele grote benefietwedstrijd gehad bij de voetbalvereniging waar we 4.000 euro opgehaald hebben, dus vandaar dat we zoveel geld opgehaald hebben”, aldus Renate.

Stichting ALS verkocht via de website pakketten met materialen waarmee promotie gemaakt kan worden. Volgens Frederique Kram is het afhankelijk van het type mensen dat meedoet of teams daar gebruik van maken. Team Renate heeft dat in ieder geval wel gedaan: “Met name bij de voetbalvereniging hebben we eigenlijk alle promotiematerialen gebruikt,” zegt Renate, “dat hebben we overal opgehangen.”

Verslaggeefster Lidiana Lopes spreekt met deelneemsters van de ALS sunrise walk.

Cas Wackie Eysten

Volg ons op Instagram! @inhartjeutrecht Contact: cas.wackieeysten@student.hu.nl