Utrecht Centrum

Selecteer Pagina

“Echt ondernemen is naar mijn mening bloed, zweet en tranen”

“Echt ondernemen is naar mijn mening bloed, zweet en tranen”

Tim Goudswaard oprichter van Protemine (tweede van links) en zijn team. Foto: Protemine

UTRECHT CENTRUM – Tijdens zijn opleiding voeding en diëtiek kreeg Utrechter Tim Goudswaard de opdracht een snack te ontwikkelen voor een evenement. Met het gastcollege over eiwittekort en ondervoeding bij ouderen in zijn achterhoofd ontwikkelde hij ijs dat rijk is aan eiwitten. Nu een paar jaar later hoopt hij met zijn bedrijf Protemine de bekendste speler te worden van eiwitrijk ijs in de gezondheidssector in Nederland.

In het eerste jaar van je opleiding begon je al met het opstarten van je bedrijf Protemine. Wat inspireerde je om hiermee te beginnen?
“Tijdens het eerste jaar kregen we een gastspreker die al jaren onderzoek doet naar eiwitten en ouderen. Ik schrok toen ik hoorde dat 35% van de ouderen ondervoed is. Toen we in datzelfde jaar een snack moesten ontwerpen voor een evenement, koos ik voor de doelgroep ouderen. Mijn opa en oma zijn hele erge zoetekauwen en houden enorm van toetjes, zo kwam ik op het idee om eiwitrijk ijs te maken.”

Waarom de naam Protemine?
“We hadden eerst een andere naam, maar deze bestond al. Protemine is ook internationaal uit te spreken. Bijvoorbeeld proteine that is mine. Dat vond ik zelf wel leuk klinken.”

Zodra je eenmaal een idee hebt, begint het hele proces naar het uiteindelijke product. Hoe is dit verlopen?
“Het was vooral erg veel testen. Het eerste recept heb ik zelf ontwikkeld, dit bevatte veel eiwitten maar ook veel calorieën. Meer dan in een mars zit bijvoorbeeld. Het was erg lekker, maar niet schaalbaar. Vervolgens hebben we veel getest met een ijsmeester. Dit werkte goed voor een kleine ijssalon, maar we kwamen er snel achter dat we moesten opschalen. Toen zijn we naar een ijsfabriek gegaan. De houdbaarheid van het ijs is daardoor een stuk verlengd en de smaak is ook verbeterd.”

Eiwitrijk ijs bestond al. Maar wat maakt jullie samenstelling uniek?
“Ons ijs is gewoon een stuk gezonder en bevat twee keer zoveel eiwitten als elk ander ijs dat beschikbaar is in Nederland. Voor een eiwitrijk product is het ook nog eens erg lekker.”

Hoeveel ijsjes heb je moeten testen totdat je tevreden was?
“Veel te veel. Op een gegeven moment kwam het mijn neus bijna uit. Het recept van de eerste paar jaar kan ik echt niet meer eten. Ik heb ook een soort afkeer gekregen tegen gecondenseerde melk. De huidige ijsjes probeer ik dus niet te vaak te eten, zodat ze me blijven smaken, haha.”

Jullie ijs ligt al in een paar ziekenhuizen. Hoe zijn de eerste reacties?
“Tot nu toe zijn de reacties heel goed. Laatst werd ik gebeld door een vrouw die ons ijs had gehad toen ze in het ziekenhuis lag. Ze vond het zo lekker dat ze het graag wilde kopen.”

Het is natuurlijk fijn dat mensen het lekker vinden, maar kunnen jullie al zeggen dat het product ook echt werkt?
“Ons ijs zit nu op 20 gram eiwitten per 100 gram. Voor ondervoede mensen is dit al een derde aan eiwitten dat ze in totaal moeten binnen krijgen op een dag. Dus ons ijs draagt zeker bij aan het eiwittekort.”

Als morgen je bedrijf failliet zou gaan, ben je dan nog steeds blij dat je er ooit aan begonnen bent?
“Ja, het is dan nog steeds waardevol geweest. Natuurlijk zou ik teleurgesteld zijn, maar ik heb er dan wel veel van geleerd. Een eigen bedrijf beginnen kost wel veel tijd, aandacht en geduld. Veel mensen beginnen aan een bedrijf met het idee meteen winst te maken. Dat is geen goede manier van bedrijfsvoering. Ik heb er bijvoorbeeld zelf nog geen cent aan verdiend, maar ik vind dat het meer dan waard. Echt ondernemen is naar mijn mening, om het heel cliché te zeggen: bloed, zweet en tranen.”

Wat vind je dan zo mooi aan het hebben van een eigen bedrijf?
“Je bent bezig met je eigen creaties. Het is net je eigen kindje die je aan het opvoeden bent en steeds groter ziet worden.”

Wat hoop je met het bedrijf te bereiken?
“We willen in ieder geval een hele grote omzetmarkt creëren in Nederland en daarbij alle ziekenhuizen kunnen bevoorraden.”

Nu richten jullie je vooral op de gezondheidszorg. Zijn er plannen om in de toekomst het ijs ook in de supermarkt te verkopen?
“Het zou heel gaaf zijn als het product over een paar jaar ook gewoon in de supermarkt ligt. Op dit moment is het nog niet te koop voor particulieren, maar we willen wel één keer in de week opengaan op een locatie in Utrecht. Zo kunnen mensen naar ons toe komen om het ijs te proeven en te kopen.”

Naast het gezicht van je bedrijf, ben je ook personal trainer. Sporten en gezonde voeding gaan ook goed samen, wat trekt jou hier zo erg in aan?
“Ik heb echt een passie voor één op één contact met mensen. Ik vind het heel leuk om mensen te helpen aan hun doelen. Daarnaast heb ik een grote interesse voor voeding en sporten, dus dat is een mooie combinatie.”

Welk advies zou je willen geven aan studenten of jonge ondernemers die geïnteresseerd zijn in het starten van een eigen bedrijf in de gezondheidszorg?
“Ondernemen draait om het hebben van een goed team. Het is belangrijk mensen om je heen te verzamelen die kennis hebben op andere gebieden dan jij. Zo kan je ook meer leren van elkaar. Zorg ook voor een goede grafische ontwerper, want uitstraling is zo belangrijk voor een bedrijf. En als laatste tip zou ik willen meegeven: maak hele duidelijke afspraken met elkaar.”

Over de auteur

Quinty Setlight

Mijn naam is Quinty Setlight. Ik ben verslaggever voor SvJ media in de gemeente Utrecht. Als beginnend journalist wil ik iedereen graag een kans geven om hun verhaal te vertellen. Ik interesseer me vooral in sociale en culturele onderwerpen. Met mijn enthousiasme hoop ik zoveel mogelijk mensen te informeren over het nieuws. Wie weet zie je me over een paar jaar wel voorbij komen bij NOS Stories, BNNVARA of lees je een artikel van mij in je favoriete tijdschrift.