Utrecht Centrum

Selecteer Pagina

Utrechters massaal de fiets op, maar dit heeft ook een keerzijde

Utrechters massaal de fiets op, maar dit heeft ook een keerzijde

Fietsdrukte op het kruispunt bij Smakkelaarsveld

UTRECHT – Er wordt steeds meer gefietst in Utrecht. Door de groeiende bevolkingsdichtheid in steden, de voortdurende uitbreiding van fietspaden in stedelijke en landelijke gebieden, de opkomst van elektrische fietsen, is het aantal mensen dat gebruik maakt van de fiets jaarlijks zo’n 3-5% toegenomen, blijkt uit mobiliteitsplan 2019. De inwoners van Utrecht fietsen graag, zien we in cijfers, maar dit brengt ook een keerzijde met zich mee. 

De positieve ontwikkeling gaat gepaard met de toenemende fietsdrukte in Utrecht. We zien dat Utrecht na Overijssel een bovengemiddeld aantal fietsverplaatsingen vertoont. Gemiddeld fiets een Nederlander 1.180 kilometer per jaar. In Utrecht wordt er gemiddeld wel 1.237 kilometer gefietst, blijkt uit cijfers van het CBS. Zo bereikt wel 55% van de inwoners de binnenstad van Utrecht met de fiets. Dit is een grote uitspringer vergeleken met de rest van de vervoermiddelen. Dit blijkt uit cijfers van een inwonersenquête van Onderzoek & Advies Gemeente Utrecht. Dit is een groot succesverhaal, maar het gaat gepaard met fietsdrukte. Fietsdrukte houdt in dat te veel fietsers op specifieke locaties en routes zijn.

“Het aantal wegen en fietspaden is overvol, denk hierbij vooral aan de binnenstad as. Dit is de route die langs Tivoli en de Neude via Vredenburg gaat”, vertelt Joost Vasters, raadslid van D66 op het gebied van onder andere Mobiliteit, Milieu en Emissieloos vervoer. Om een beeld te geven, fietsen gemiddeld wel 19.250 mensen per etmaal langs Vredenburg, blijkt uit cijfers van Verkeerstellingen Gemeente Utrecht 2022. Er zijn op deze route geen mogelijkheden om uit te breiden. We hebben hier te maken met een algemeen bekend probleem. “Nederland wordt voller. Er wonen steeds meer mensen. We hebben steeds meer moeite om de ruimte die we hebben voor iedereen te faciliteren”, zegt Elske van der Fliert, expert op het gebied van groener, schoner, slimmer rijden en reizen. We moeten wegen vinden om met dit verschijnsel om te gaan. 

“Dit thema werft enerzijds investeringen op en anderzijds moet je er ook voor zorgen dat mensen blijven fietsen”, legt Vasters uit. Zo moet je oplossingen vinden waarin je ervoor zorgt dat mensen niet voor het gemak de auto pakken. Zo zegt Elske van der Fliert: “De gemeente moet zich richten op maatregelen die meer belonen dan straffen.” 

“De oplossing wat ons betreft, is dat we fietsers meer geleiden om alternatieve routes te nemen”, zegt Vasters. Denk hierbij aan een route richting de Uithof. Ook om mensen te stimuleren om in plaats van door de binnenstad te fietsen door de Vogelenbuurt te fietsen. Op dit moment worden alternatieve routes nog niet veel gebruikt. “We zitten aan het begin van de ontwikkeling waar we wegen aantrekkelijker gaan maken”, legt Vasters uit. Zo zou je volgens Van der Fliert wegen aantrekkelijker kunnen maken door meer groen aan te leggen, waardoor het prettiger is om de alternatieve route te fietsen. Ook kun je routes sneller maken door stoplichten beter af te stemmen op de fietsers. Naast alternatieve routes zijn er nog meer oplossingen voor dit probleem.

“We willen aan aantal wegen omvormen naar wegen waar de auto te gast is”, legt Vasters uit. Hierdoor maak je het aantrekkelijker om de fiets te pakken dan de auto. Daarnaast kun je kijken naar het parkeerbeleid in de gemeente. De laatste jaren zijn deze tarieven al best gestegen. Dit maakt het minder aantrekkelijk om met de auto naar de binnenstad te gaan. Zo zijn er veel manieren om de fietsdrukte tegen te gaan, maar fietsen wel te blijven stimuleren. Al met al is deze trend van het vele fietsen een positieve ontwikkeling. 

Over de auteur

Lois Doornheim

Lois Doornheim (2005) studeert Journalistiek aan de Hogeschool van Utrecht. Als journalist streeft ze naar de gevoeligheid en emoties in verhalen. Deze verhalen zoekt ze op in Utrecht. Daarbij zoekt ze actuele en relevante onderwerpen. Nieuws dat mensen aan het denken zet en wat ze meenemen in hun eigen leven. Vorig jaar heeft ze een film oriëntatie gevolgd bij Open Studie. Hier heeft ze onder andere een gevoelige korte documentaire gemaakt met als hoofdthema 'aanraking'. Ze wil de uitlaatklep zijn van belangrijke maatschappelijke thema's. Ze deelt verhalen met een unieke kijk en kwetsbare en betekenisvolle thema's. Momenteel studeert Lois Doornheim aan de School voor de Journalistiek in Utrecht, waar ze producties over het centrum van Utrecht maakt. Lois Doornheim is bereikbaar via onderstaand e-mailadres voor uitnodigen, vragen en tips. lois.doornheim@student.hu.nl