Utrecht Centrum

Stijging boetes voor rijden onder invloed sinds pre-corona

Fotograaf: Bert Jansen. / Bron: www.AD.nl. / Auteur onbekend.

In 2023 werden er landelijk zo’n 32% meer bestuurders onder invloed van de weg gehaald dan tijdens het pre-coronajaar 2019, dat blijkt uit cijfers van de Politie. In gemeente Utrecht ligt dat percentage nog hoger. Daar is het namelijk 34,2%.

In 2023 daalde het aantal boetes voor rijden onder invloed licht ten opzichte met het jaar daarvoor. Toch blijft het aantal boetes aanzienlijk hoger dan voor de coronapandemie. In 2023 zijn er in totaal 756 Utrechters aangehouden en beboet voor rijden onder invloed, terwijl dit er in 2019 maar 570 waren.

Het is in Nederland verboden een voertuig te besturen met meer dan 0,5 ‰ alcohol in het bloed. Onder invloed van alcohol neemt namelijk de reactiesnelheid af en wordt het moeilijker om afstanden in te schatten. Ook wordt het gezichtsveld beperkter en is er een overschatting van het eigen kunnen. Het is natuurlijk het beste om geheel nuchter achter het stuur te zitten en niet te drinken of drugs te gebruiken als je nog moet rijden. Waarom wordt het dan nog steeds gedaan?

Uit onderzoek van de stichting TeamAlert, een organisatie die zich inzet voor jongeren en verkeer, blijkt dat de voornaamste reden dat overtreders rijden met meer alcohol op dan volgens de wet is dat ze het niet gevaarlijk vinden als het maar een klein stukje is. Daarnaast vindt ongeveer 32% van de overtreders die meededen aan het onderzoek dat ze nog goed kunnen rijden wanneer ze niet veel meer alcohol hebben gedronken dan volgens de wet mag. Ook hebben sommige mensen geen andere manier om thuis te komen met de auto. Ongeveer 19% van de deelnemers gaf aan niet op een andere manier te willen reizen dan met de auto. Zij vinden dat de auto sneller is en willen niet afhankelijk zijn van andere vervoersmiddelen als het OV.

Als een bestuurder er voor kiest om onder invloed van alcohol of drugs de weg op te gaan kan dit grote gevolgen hebben. Voor rijden onder invloed worden meestal boetes uitgedeeld, maar in ernstige gevallen kan een werkstraf worden opgelegd. Volgens de wet kun je voor rijden onder invloed zelfs maximaal een jaar gevangenisstraf krijgen en een boete tot €7.800,-. Mocht je het echt bont maken kan er zelfs een rijverbod opgelegd worden van maximaal vijf en bij herhaling zelfs tien jaar.

Een onderzoek van SWOV, Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid, uit 2015 benadrukte dat alcohol in het verkeer dodelijke gevolgen kan hebben. Tussen de 12 en 23 procent van de verkeersdoden vielen als gevolg van alcohol in het verkeer. Van de in totaal 110.000 verkeersslachtoffers die in 2021 de Spoedeisende-Hulpafdeling bezochten, had naar schatting zes procent van hen alcohol en/of drugs gebruikt voorafgaand aan het ongeval. Dit komt neer op in zo’n 6.400 slachtoffers, waarvan twee derde ernstig letsel had.

Als we deze gegevens toepassen op Utrecht wordt de ernst van de situatie nog duidelijker. Van de 1.498 verkeersongevallen die zich in 2021 in Utrecht hebben voorgedaan, wordt geschat dat maar liefst 90 van hen het gevolg waren van alcoholgebruik achter het stuur.

Anke Groot

Mijn naam is Anke Groot. Ik studeer Journalistiek in Utrecht en ben verslaggever in Zeist voor SvJ Media. Ik reis graag en ben erg geïnteresseerd in andere culturen en gewoontes. In mijn vrije tijd lees ik veel, voornamelijk internationale literatuur. Wegens mijn passie voor andere culturen en gewoontes zie ik mijzelf in de toekomst zeker als freelance correspondent werken.