Utrecht Noord

Mentale gezondheid ook onder ouderen bekend begrip

Alyssia Klomp: Welkomstbord inloopochtend Oog voor Utrecht

Mentale gezondheid ook onder ouderen bekend begrip

De muziek klinkt door de speakers en in de zaal van de SEB (Stichting Elinkwijks Belang) aan de Wattlaan 10 is het rumoerig. De ouderen zitten aan een lange gedekte tafel aan hun kopje koffie of thee en over de hele tafel liggen flyers en briefjes waarop ze een liedje kunnen aanvragen. Vorige week was het de week van de eenzaamheid, maar het grote onderwerp van deze week was de dag van de mentale gezondheid.

Initiatief

De organisatie Oog voor Utrecht organiseert hier in Zuilen elke donderdagochtend een inloopochtend waar ouderen uit de buurt langs kunnen komen tegen een eigen bijdrage van €1,00. Oprichter Noortje Rozema vertelt met een glimlach op haar gezicht, hoe zij op het idee kwam de organisatie te starten: ‘Ik ben wijkverpleegkundige geweest dus ik kwam heel vaak in de wijk. Als ik dan weg ging kwamen er allemaal verhalen. Ik merkte dat er heel veel eenzaamheid was en veel aanbod, maar het aanbod sluit niet goed aan bij de mensen.’ Alle ouderen die bij de inloopochtend waren wonen op zichzelf. Over hoe ze bij deze organisatie terecht zijn gekomen vertellen ze ons vrolijk: ‘Noortje kwam langs de deuren en vroeg of er behoefte was aan een kopje koffiedrinken onder de mensen in de wijk.’

Eenzaamheid

De meeste van de ouderen komen elke week terwijl dit project al 4 jaar bestaat. ‘Ik kom iedere week, het is gewoon een gezellige morgen. Anders zit je toch de hele week een beetje alleen. Je bent even lekker onder de mensen’, aldus een grinnikende Jolanda (één van de ouderen op de inloopochtend). Op de vraag of ze zich wel eens eenzaam voelt antwoord ze: ‘Ik ben niet heel uitbundig en ik ben niet heel stil. Ik ben iemand die een beetje in het midden blijft. Ik voel mij er best bij.’ Lenie (één van de andere ouderen die ook elke week aanwezig is) vertelt: ‘Nee ik kan dat niet, ik kan mij niet eenzaam voelen. Ik heb hobby’s zat en ik zit nog op een cursus om de week. Ik hou mij zelf dus echt wel bezig.’ Buiten de activiteiten spreken de ouderen elkaar nog regelmatig, zo komen ze elkaar tegen bij de supermarkt of gaan ze gezellig bij elkaar op de koffie, aldus Lenie.

Maaltijdengroep

De organisatie heeft ook een eigen kookclub, waar voor de groep iedere week een maaltijd gekookt wordt (op aanvraag) die ze mee naar huis kunnen nemen. Lenie die ook een maaltijd krijgt, vertelt ons hier over met een glimlach op haar gezicht. ‘Er wordt op woensdag altijd gekookt, en dan kan je opgeven of je dat eten wilt hebben. Dat brengen ze dan in schaaltjes voor je mee, en kost dan €1,50.’ De maaltijden vragen ze aan door een appje in de maaltijdengroep te sturen. Lenie laat trots de app zien, en vertelt dat iedereen uit de organisatie in de app zit. Hier kunnen aangeven of ze de maaltijd die week wel of niet willen.

Up too date

Als ik begin over de dag van de mentale gezondheid weten ze meteen waar ik het over heb. ‘Als ouder, als je een beetje tijd hebt dan weet je het gauw genoeg. Vooral als je kleinkinderen hebt dan weet je gelijk precies hoe het zit.’ ‘Up too date’ zijn ze wel volgens hunzelf, mede door hun kleinkinderen. vertelt een andere mevrouw lachend die ook elke week komt. Via het maatjesproject dat deze organisatie ook heeft opgestart worden ouderen gekoppeld met een ‘maatje’ die elke week een kopje koffie komt drinken of even komt wandelen. ‘Bij oogcontact ligt de focus op één- op één contact met de ouderen. Het gaat mij vooral om de klik met iemand waarvan je nu al denkt van joh dat lijkt mij wel gezellig,’ aldus Noortje Rozema.

Hieronder het audio interview van Valerie van den Boorn met een oudere op de inloopochtend:

Alyssia Klomp

Alyssia Klomp is een 17-jarige journalistiek studente geboren op 10 Augustus 2006 in Utrecht en nu wonende in Vianen. Ze is bij deze opleiding beland door haar nieuwsgierige persoonlijkheid en de liefde voor het discussiëren. Haar toekomstplannen zijn nog niet volledig uitgestippeld maar wel weet ze dat ze graag nog de rest van de wereld wil gaan zien, waarna ze door haar liefde voor Formule 1 de sportwereld wil gaan veroveren. Toch zegt ze tegen het leven van een correspondent, documentairemaker of eindredacteur van een magazine ook geen nee, ook al zijn het compleet verschillende richtingen. Leuk weetje, Alyssia is deels Italiaans en spendeert haar weekenden helpend in een verzorgingshuis of met het leren van de Italiaanse taal om zo met haar opa in zijn moedertaal te kunnen spreken. Alyssia is een wispelturige meid en zal na verloop van haar studie haar mening en gedachtes vast nog geregeld aanpassen, dus waar ze gaat belanden is voor haarzelf ook nog een goede vraag.