Utrecht Noord

Gratis maaltijd en kunsttentoonstelling bij vrijwilligersorganisatie Buurtbuik

Foto ter illustratie- Joanna Fontilus

Afgelopen zaterdagmiddag, op 14 oktober, stonden de vrijwilligers al druk te koken om buurtbewoners te verwennen met gratis maaltijden. Deze zaterdag vond er een speciale Buurtbuik editie plaats, aangezien er kunstwerken aanwezig waren. Bij binnenkomst in de eetzaal stonden al veel verschillende schilderijen klaar om tentoongesteld te worden. Deze Buurtbuik bijeenkomst vond afgelopen zaterdag plaats in buurthuis De Beatrix in Zuilen.

Ingeborg Braam (30) is vrijwilligster bij Buurtbuik en vertelt dat ze daar nu anderhalf jaar werkt. ‘Ik wilde al een tijd vrijwilligerswerk doen en houd erg van koken. Bij Buurtbuik hadden ze bestuursleden nodig, dus heb ik me aangemeld en ben ik nu ook lid van het bestuur. Ik maak onder andere de Instagram berichten voor Buurtbuik in de regio Utrecht en kook natuurlijk mee’, vertelt Braam. Een andere reden dat Braam is begonnen met Buurtbuik, is omdat ze voedselverspilling vreselijk vindt. ‘Buurtbuik heeft 3 doelen: de strijd tegen eenzaamheid, om voedselverspilling tegen te gaan en om mensen die het financieel zwaar hebben een extra steuntje in de rug te geven’, legt Braam uit. ‘Iedereen is welkom,’ zegt Braam,’ maar je ziet vooral ouderen langskomen die opzoek gaan naar nieuwe connecties en vriendschappen. Vaak komen dezelfde mensen terug en zitten dan samen aan een vaste tafel.’

Zaterdag was een speciale Buurtbuik editie bij buurthuis de Beatrix, aangezien er een kunsttentoonstelling was geregeld door het Centraal Museum in Utrecht. ‘Een tijd terug zijn we met vrijwilligers naar een evenement gegaan in het Centraal Museum. Toen is het idee ontstaan dat medewerkers van het museum af en toe een tentoonstelling komen verzorgen tijdens de diners van Buurtbuik’, aldus Braam.

Wieke van de Sande (30) is werkzaam als museumdocent in het Centraal Museum in Utrecht. ‘Onze samenwerking met Buurtbuik is een apart project van het Centraal Museum, genaamd ‘De wijk centraal’. Dit project houdt in dat we mensen opzoeken bij wie het minder gebruikelijk is om zelf een museum te bezoeken. Denk aan mensen die niet weten dat het museum bestaat, slecht ter been zijn of dat ze niet over de middelen beschikken om het museum te bezoeken’, vertelt Van de Sande. Tijdens het diner worden verschillende schilderijen getoond en daarbij wordt er een geur gespoten. Dit om bij de afbeelding een beleving te creëren. Bijvoorbeeld een schilderij waarbij een kip aan het spit bereid wordt. Na het diner konden de bezoekers zich aanmelden voor een gratis rondleiding in het museum.

Aan tafel zit Jonnie van Rooien (54) al te wachten op zijn maaltijd. ‘Normaal zit ik bij buurthuis Bosshardt, ook hier in Zuilen. Iemand die ik ken gaat vaak hierheen, dus leek het mij leuk om dit uit te proberen’, zegt van Rooien. Van Rooien vertelt dat hij zelf in Zuilen woont en dit soort bijeenkomsten bijwoont om nieuwe mensen te ontmoeten en vrienden te maken. ‘Ik vind het belangrijk dat dit soort dingen georganiseerd worden. Het is namelijk erg gezellig en dan heb ik tenminste iets te doen’, vertelt van Rooien. De kunsttentoonstelling vond van Rooien wel mooi maar niet heel interessant. ‘Je moet er maar van houden’, vertelt van Rooien, ‘ik ben niet zo van de kunst, niet echt mijn ding.’

Ingeborg Braam vertelt dat elke zaterdag een bijeenkomst van Buurtbuik wordt georganiseerd, waarbij er een drie gangen diner wordt geserveerd. ‘De ingrediënten worden gedoneerd door lokale leveranciers, bijvoorbeeld het Leger des Heils en lokale bakkers. We gebruiken wat we nodig hebben en wat overblijft verdelen we onder de bezoekers en vrijwilligers’, legt Braam uit. Afgelopen zaterdag was het eerste gerecht een spinaziesoep. Het hoofdgerecht bestond uit sperziebonen en een Spaanse tortilla met groente. Als laatste werd er een toetje uitgedeeld, yoghurt met koekkruimels en vruchten als ook een smoothie met verschillende soorten fruit. ‘Elke week worden er maaltijden samengesteld die gezond, maar hopelijk ook lekker zijn!’, vertelt Braam lachend. Jonnie van Rooien kon de soep niet echt waarderen. Het hoofdgerecht en vooral het toetje vond hij echter wel zeer smakelijk. ‘Ik ben wel van de toetjes!’, lacht van Rooien.

Verslaggeefster Floor Bosman heeft ook een gesprek gehad met vrijwilligster Ikka en een buurtbewoonster over de Buurtbuik bijeenkomst afgelopen zaterdagmiddag.