Utrecht Noord

Selecteer Pagina

De Boekenweek begint: Hoe viert de Bruna in Overvecht dit feest? 

De Boekenweek begint: Hoe viert de Bruna in Overvecht dit feest? 

De tafel voor de Boekenweek.

De Boekenweek is weer begonnen! Dit jaarlijks terugkerende evenement brengt literatuurliefhebbers in Nederland samen om te vieren wat geschreven is. In deze bijzondere week draait alles om lezen en vieren we de verschillende soorten Nederlandse literatuur met allerlei leuke activiteiten. Het hoogtepunt is het Boekenbal. Naast het Boekenbal wordt er ook een speciaal Boekenweekgeschenk uitgebracht, dat door deelnemende boekhandels wordt weggegeven bij aankoop van boeken. Ruben Stolk (38 jaar), eigenaar van de Bruna in Overvecht, vertelt hoe zij zich inzetten om dit literaire feest te omarmen en hun klanten erbij te betrekken. Bovendien neemt de Bruna ook deel aan het Boekenweekgeschenk, waardoor ze hun klanten een extra reden geven om langs te komen tijdens deze feestelijke periode. 

Hoe zet de Bruna in Overvecht zich in voor de Boekenweek?
“Nou ja, al jarenlang zetten wij ons in voor de Boekenweek. Dat doen we uiteraard door heel veel boeken tentoon te stellen gedurende de Boekenweek. En ook maken we veel gebruik van marketing, met leuke berichten die we ophangen. En uiteraard bieden we Boekenweekgeschenken aan, die mensen als cadeau ontvangen.”

Wat doen jullie specifiek voor deze Boekenweek? 
“Voor deze specifieke Boekenweek hebben we een aparte tafel gecreëerd met boeken van de auteurs die het Boekenweekgeschenk hebben geschreven. Op deze tafel presenteren we een uitgebreide selectie van alle boeken die zij het afgelopen jaar hebben uitgebracht.” 

Merken jullie gedurende deze week dat er meer klanten naar jullie winkel komen?Zeker, je merkt eigenlijk, zeg maar, de week voordat de Boekenweek begint, dat mensen al vragen wanneer het precies begint en dan komen ze naar de winkel. En specifiek komen ze eigenlijk terug zodra de Boekenweek begint, om een boek te kopen, omdat ze natuurlijk ook graag het Boekenweekgeschenk willen ontvangen.”

Komen deze mensen specifiek voor de Boekenweek, of verwachten ze eigenlijk een speciale aanbieding?
“Nee, de mensen die daadwerkelijk een boek kopen, komen echt specifiek voor de Boekenweek, zoals wij het zien.”

Hoe zorgen jullie ervoor dat het voor elk publiek hier aantrekkelijk blijft?
“Om mensen hier naartoe te trekken? Door altijd verrassend te zijn en onze selectie up-to-date te houden. Als we bijvoorbeeld in de media zien dat bepaalde boeken veel aandacht krijgen, bestellen we die meteen, zodat ze de volgende dag al in onze winkel liggen.

Merken jullie verschillen in het publiek dat hier komt?
“Wat betreft boeken? Ja, zeker. Over het algemeen zien we meer oudere mensen langskomen, maar we krijgen ook regelmatig bezoek van jongeren.  Het valt op dat jongere mensen misschien niet zo vaak boeken kopen als oudere mensen. 

Organiseren jullie hier speciale evenementen? 
“Ja, we houden regelmatig sessies met schrijvers, vaak gericht op een ouder publiek, op maandag. Dit biedt mensen de gelegenheid om de schrijver te ontmoeten en zelfs een gesigneerd exemplaar te bemachtigen. Dit is iets wat we graag doen.”

Werken jullie samen met bijvoorbeeld de bibliotheek om deze signeersessies mogelijk te maken?
“Nee, we hebben geen samenwerking met de bibliotheek op die manier. Eerlijk gezegd, werkt de bibliotheek ook niet met ons samen. Dus hebben we zelf het initiatief genomen om dit te organiseren. Gelukkig krijgen we wel ondersteuning vanuit Bruna, ons hoofdkantoor, waardoor we bekende schrijvers naar onze locatie kunnen halen. Maar meestal draait het meer om het contact met de uitgever of andere aspecten gerelateerd aan het lezen.”

Trekt dit dan meer mensen aan?
“Dat hangt natuurlijk af van de schrijver. We merken wel dat als er een bekende schrijver langskomt, mensen specifiek daarvoor komen en zelfs bereid zijn om ervoor in de rij te staan.”

Hieronder kunt u kijken naar een video-interview met Ruben Stolk, de eigenaar van de Bruna, en Martijn, een klant van de Bruna, door Milou Strauss.

Over de auteur

Dagmar van Hoogstraten

Dagmar van Hoogstraten (2006) is een journaliste in opleiding en schrijft bij SVJ Media. Ze is geboren en getogen in Den Haag en ze studeert nu in Utrecht. Op dit moment werkt ze bij de ijssalon. In haar vrije tijd spreekt ze vaak af met vriendinnen en speelt ze hockey. Ze is een nieuwsgierig, kritisch, gepassioneerd, gezellig, gemotiveerd en sociaal persoon. Ze houdt ervan om voor rechtvaardiging te zorgen. Later zou ze graag bij de radio of televisie willen werken.