Utrecht Noord

Steck het tuincentrum voor de toekomst

In de jaren zestig was tuincentrum Overvecht het eerste tuinwarehuis van Nederland, opgericht door Wim Scherrenberg was dit tuincentrum voorloper in Nederland door de innovatieve ideeën die hier tot toepassing kwamen. Daarna is het een tijd onderdeel geweest van een grote keten. Hierdoor was de magie wat verdwenen, maar zoon Bob heeft vijf jaar geleden het bedrijf weer in handen gekregen en de innovatieve geest is ook aan hem niet voorbijgegaan. Arnout Baas verteld ons wat er zo bijzonder is aan tuincentrum Steck. “Wij willen dat het tuincentrum een plek is waar je graag komt, dat mensen het gaan zien als een dagje uit.”

Wat is Steck

“Wij willen veel meer willen zijn dan een tuincentrum waar je je planten koopt. Het doel is ook niet zijn om de goedkoopste te zijn, maar we willen inhoud toevoegen, zorgen dat een tuincentrum een plek is waar je graag komt. Dit doen we door middel van Horeca, een wandelroute van ruim een half uur en andere plannen om de natuur te verbinden aan Overvecht. Om zo een groene standsoase te kunnen worden waar mensen tot rust komen. Ook worden er workshops gegeven Dit wordt nu al een jaar heel actief gedaan, op deze manier willen we iedereen ook kennis meegeven en bieden we de kans op jezelf te verbreden.

Het is ook een organisatie waar veel geprobeerd mag worden. We zijn innovatief en proberen daarom veel nieuwe dingen. De grote plannen zijn bekend, maar hoe we dit invullen is nog zoektocht. We zitten nu in een testfase, hierin hebben we de vrijheid om te vallen en opstaan. ‘Kijk maar of het werkt’, is wat we te horen krijgen als we met een nieuw idee op de proppen komen. Dit is mogelijk, omdat we los zijn gekomen van de keten waar we tot vijf jaar geleden bijzaten. Toen waren we een van de negentien en werkte we volgens de bewezen formule, hetzelfde als de achttien andere. Nu willen we onszelf veel meer onderscheiden. Daarom geven we momenteel prioriteit aan het assortiment. We willen creatiever worden dan wat we nu zijn. Het is makkelijk om hetzelfde te kopen als vorig jaar, maar net dat uurtje tijd erin steken om wat nieuws te vinden gaat ervoor zorgen dat we uniek blijven. We streven om tien tot vijftien producten te hebben waar mensen het de volgende dag nog over hebben.”

2024

“Dit jaar hebben we een lentelustcampagne gemaakt. Deze campagne is erop gericht om mensen bewust te maken hoe ze hun tuin het beste kunnen inrichten. Aangezien als de lente komt iedereen weer zin heeft om de tuin in te gaan. Waar we dit jaar meer aandacht aan hebben gegeven is water. Het is dan ook een nat eerste kwartaal geweest dit jaar. In samenwerking met de gemeente korting op een regenton gerealiseerd. En het NK-tegelwippen extra belicht. Tegelwippen is verharding uit de tuin halen en planten erin stoppen. Dit zorgt ervoor dat de tuin de regen aankan.”

“Ook wordt specifiek ingespeeld op Overvecht. Hier hebben we natuurlijk veel flats met een balkon, daarom zijn er in de winkel voorbeeldbalkons. Hier kunnen mensen meerdere manieren zien van hoe je een balkon kan inrichten met begroeiing. Ook is met de Numedo school een samenwerking aangegaan, hierbij mochten leerlingen balkons meedenken en uiteindelijk zelf een balkon inrichten. Verder wordt er deze maand een balkonweekend gehouden, dan zijn er diverse acties voor balkon gerelateerde producten. En er zullen dan workshops gegeven worden in het thema balkon, zoals tuinieren op twee m².”

Dagje tuincentrum

Iedereens dagje tuincentrum is anders, net zoals iedereen in de Efteling een voorkeur heeft voor het sprookjesbos, de achtbanen of de carrousel. Is Steck ook voor iedereen anders, maar met gemeenschappelijke deler dat alles hier goed voor het milieu is. Daarom is er ook variatie aan activiteiten buiten het kopen van planten. Zo is er het maisdoolhof, tuincafé Noordertuin, de domtoren glijbaan, stichting snorhaar en kwekerij Stekkers om er een paar op te noemen. Ons doel is dat mensen blijer en slimmer thuiskomen. Dit kan een klas zijn die hier met school wat komt leren. Of bezoekers die de half uur wandeling over het terrein doen. Of als je wilt genieten van de vegetarische gerechten die wij hier aanbieden.”

Uiteindelijk zorgt een tuincentrum ervoor dat je zin krijgt om wat te gaan doen. Je geniet van modder aan je voeten en je handen. Je begint door iets laten groeien. Het is natuurlijk ook wetenschappelijk bewezen dat mensen gelukkiger worden met groen om hun heen. En daar moedigen wij dan voor aan. En wat Steck in het bijzonder zo mooi maakt is dat je hier verrast wordt doordat we uniek zijn met: de domtorenglijbaan, stichting snorhaar die egeltjes opvangt of de entree gemaakt door kunstenaars. Mensen komen soms alleen voor een doosje viooltjes, maar gaan gelukkiger naar huis.

Bekijk hieronder de videoreportage van Lucas van Ackrooij waarin hij met Arnout Baas de toekomstplannen bespreekt.

Lars Heezen

Ik ben Lars Heezen, 21 jaar en student aan de school voor journalistiek. Ik heb een sterke voorliefde voor sport en kom ook al bijna mijn hele leven in het weekend op de voetbal. Verder interesseer me ook in bredere onderwerpen, zeker als iemand er met passie over kan spreken. Tot slot zou ik mezelf vergelijken met FC Utrecht speler Jens Toornstra ,  ik ben een harde werker en geef ik nooit op totdat ik 100% tevreden ben met het eindresultaat.