Utrecht Noord

Fort aan de Klop opent deuren voor een nieuw seizoen

Afbeelding: Fort aan de Klop in de zomer

In het paasweekend opende Fort aan de Klop haar deuren voor het nieuwe seizoen, waarbij het terraseiland een hoogtepunt vormde. Het fort, gelegen in Utrecht-Noord aan de rivier de Vecht, bood bezoekers drie dagen lang een scala aan activiteiten, waaronder een Paasbrunch en paaseieren zoeken voor de kinderen. De combinatie van historie en moderne recreatie zorgde voor een geslaagde start van het seizoen.

Openingsweekend

Op zaterdag 30 maart, tijdens het paasweekend, verwelkomde Fort aan de Klop bezoekers voor de opening van het terraseiland. Onder de grote tent, tegen het bakstenen fort aan, konden bezoekers van het terras onder het genot van een drankje en een hapje het paasweekend inluiden. Het fort, dat bekend staat om zijn rijke historie en is gelegen op een unieke locatie, biedt dit seizoen een variatie aan evenementen zoals een hardloopwedstrijd en een openluchtconcert. Titia Tijmstra, verantwoordelijk voor de communicatie en marketing van het fort, benadrukt het belang van deze opening voor het fort en de regio. ‘Dat we eindelijk weer open gingen met het terraseiland was een hoogtepunt. Het openingsweekend viel daarnaast samen met het paasweekend, een prachtige combinatie.’ Tijdens de openingsdag heerste er een ontspannen sfeer waardoor iedereen kon genieten, daarbij hielp het mee dat het 19 graden was waarbij soms de zon doorbrak. Het fort was meteen tijdens Pasen drie dagen open van 13 tot 17 uur. In het wachthuis werd er een paasbrunch aangeboden. Daar kwamen gasten eten en drinken met familie en vrienden.

De kinderen mochten eieren zoeken rondom het fort, dit werd met veel plezier gedaan. Het was duidelijk te zien dat gasten blij waren om weer via het bruggetje het fortterrein te betreden. Tijmstra merkte dit ook op ‘veel gasten vinden het fijn dat we weer open zijn.’ Tijdens de seizoensopening waren er kinderen aan het buiten spelen en was het vet in de friet foodtruck weer warm voor een frietje. Bezoeker Josefien gaat altijd naar Fort aan de Klop in de zomer ‘ik vind het leuk om weer op het fort te zijn en mijn kinderen al helemaal, die vermaken zich’, zegt Josefien met een glimlach.

Basis

De eerste dag verliep soepel er waren ongeveer vijftig bezoekers, ‘Het was best druk, maar het liep nog geen storm. Het was een fijne manier om zo op te starten en alle puntjes op de i te zetten’, aldus Tijmstra. De nadruk lag op het bieden van een gezellige sfeer en het introduceren van de basisactiviteiten. ‘We hebben nog geen speciale activiteiten en ook nog geen lunchkaart, maar wel diverse borrelhapjes. Voor ons fijn om de basis weer op orde te krijgen en nieuwe collega’s in te werken. We hebben ieder jaar seizoen krachten die ons vaste team aanvullen in het hoogseizoen’, verduidelijkt Tijmstra.

Historiek

Naast de opening van het terraseiland, brengt het fort ook een historische waarde en betekenis voor Utrecht-Noord mee. Ellen Roosjen, van het programma de Nieuwe Hollandse Waterlinie van de provincie Utrecht, benadrukte het belang van het behoud van historische locaties zoals Fort aan de Klop. ‘Het behoud van forten in de provincie Utrecht draagt bij aan het behoud van ons erfgoed, biedt recreatiemogelijkheden en verbindt ons met onze geschiedenis en cultuur.’

De combinatie van recreatie en behoud van de historie achter de forten vormt echter wel een uitdaging. ‘De uitdaging is dat er geen massatoerisme komt, dan wordt het veel te druk en dat kan het gebied niet aan. Daarom vindt er veel overleg plaats met de beheerders en de gemeenten’, aldus Roosjen. Dit overleg gaat met name over parkeerproblematiek en geluidsoverlast.

Veranderingen

Het programma van het fort belooft dit seizoen veel variatie en activiteiten voor bezoekers. Naast het Terraseiland zijn er verschillende evenementen gepland, zoals op Hemelvaart en Pinksteren. Ook zijn er plannen voor aanpassingen aan de kwaliteit van de horeca, zoals de introductie van een nieuwe lunchkaart en kleine aanpassingen aan de menukaart.

Toekomst

Fort aan de Klop in Utrecht biedt een mogelijkheid om even de wijk uit te gaan, door zijn combinatie van historische waarde en moderne recreatiemogelijkheden. Programma Nieuwe Hollandse Waterlinie van de provincie Utrecht draagt bij aan het behoud van erfgoed en recreatie bij Fort aan de Klop. Het fort verheugt zich op een seizoen waarin bezoekers kunnen genieten, dit terwijl de historische waarde behouden blijft voor toekomstige generaties.

Arne Visser

Arne Visser is een gedreven journalist die altijd opzoek naar interessante onderwerpen die spelen in het dagelijks leven. In zijn vrije tijd is Arne een fanatiek sportliefhebber. Hij beheerst de kunst van het hockeyen als geen ander, scheurt graag over de skipistes en vaart met plezier de open zee op. Deze activiteiten hebben hem geleerd om vastberadenheid en teamwork te waarderen, eigenschappen die van onschatbare waarde zijn voor zijn toekomstige carrière.. Nu focust hij zich op het uitbreiden van presentator en journalistieke vaardigheden. Zijn ambities zijn groots. Arne streeft ernaar een groots presentator van een televisieprogramma te worden. Arne heeft zijn leiderschapskwaliteiten ontwikkeld doordat hij in het verleden gecoacht en training gegeven heeft aan jonge hockeyliefhebbers. Hier heeft hij geleerd om mensen te inspireren en aan te moedigen. Met vastberadenheid en passie zal Arne ongetwijfeld zijn weg banen naar de top van de mediawereld en de harten van velen veroveren met zijn journalistieke talent.