Utrecht Oost

Selecteer Pagina

Leesvaardigheid jongeren in Utrecht-Oost dalend

Leesvaardigheid jongeren in Utrecht-Oost dalend

Foto gemaakt door Yan Krukau

De leesvaardigheid van Nederlandse tieners is opnieuw flink gedaald. Docenten en logopedisten in Utrecht-Oost merken dit ook op bij jongeren in Utrecht-Oost. Volgens de Volkskrant is één op de drie Nederlandse jongeren nu ‘onvoldoende geletterd’ met een leesniveau dat niet volstaat om als zelfstandig burger deel te nemen aan de maatschappij. 

Dit blijkt uit het zogeheten PISA-onderzoek, afgekort voor Programme for International Student Assessment. Het is een internationaal vergelijkend onderzoek dat de vaardigheden en kennis van vijftienjarigen op het gebied van natuurwetenschappen, lezen en wiskunde test. Het PISA-onderzoek bestaat uit een digitale toets en een vragenlijst. Sinds 2000 wordt er elke drie jaar een nieuw onderzoek gehouden met één van de drie domeinen als hoofddomein.

Opmerkelijk is dat de leesvaardigheid in Nederland harder achteruit is gegaan dan in andere landen. Het niveau van Nederlandse leerlingen is nu voor het eerst iets onder het OESO-gemiddelde en aanzienlijk lager dan in deelnemende EU-lidstaten. Ook is de daling bij vmbo-leerlingen aanzienlijk scherper dan bij vwo-leerlingen, waardoor de kloof tussen de twee niveaus dreigt toe te nemen. Nog opmerkelijker is dat meisjes aanzienlijk beter presteren op het gebied van leesvaardigheid dan jongens, ondanks dat de dalende prestaties gelden voor zowel jongens als meisjes.

Ook docenten in Utrecht-Oost merken een achteruitgang op in de leesvaardigheid van jongeren. Jip Frank, een docent Nederlands met vijftien jaar ervaring in het onderwijs, benadrukt dat de taalvaardigheid bij zijn leerlingen behoorlijk is afgenomen in de afgelopen vijftien jaar. “Op allerlei manieren gaan geschreven teksten achteruit, de leesvaardigheid verslechtert, en ook de woordenschat neemt af. Ik krijg steeds meer vragen van leerlingen over definities van woorden als ‘visie’ of ‘opvatting’,” vertelt Frank.

Dita Verbeek is al meer dan 20 jaar logopedist, momenteel werkzaam in Utrecht-Oost. Zij krijgt vaak te maken met jongeren die problemen hebben met taal. Verbeek benadrukt dat een van de grootste oorzaken voor de lage lees- en taalvaardigheid het toenemende gebruik van sociale media voor lezen en appen is.

De grootste oorzaken voor de lage lees- en taalvaardigheid zijn een verschuiving in prioriteiten bij jongeren en afnemende concentratie. “Er wordt steeds minder gelezen. De informatie die leerlingen tot zich nemen bestaat vaak slechts uit een paar termen, een paar kreten, misschien één zin en vooral veel beeldmateriaal erbij. Wat ook meespeelt is dat lezen echt concentratie vereist. Door sociale media denken leerlingen dat ze zich niet meer kunnen concentreren, waardoor het lezen ook achteruitgaat,” legt Frank uit. Dita Verbeek voegt toe: “Ook op internet wordt veel gelezen, maar dat zijn vooral ondertitels en geen rijke teksten. Rijke teksten bevatten veel inhoudswoorden en goedlopende zinnen. Dus er wordt wel gelezen, maar niet de juiste teksten.”

Dat steeds meer kinderen onvoldoende geletterd de school verlaten, heeft volgens de Volkskrant verstrekkende gevolgen. Hun maatschappelijke participatie neemt af doordat zij moeite hebben met het lezen van bijvoorbeeld partijprogramma’s, kranten of brieven van de gemeente. Laaggeletterdheid wordt ook in verband gebracht met een slechtere gezondheid en een kortere levensverwachting.

Luister hier het interview van Elin Pronk met logopedist Dita Verbeek:

Over de auteur

Melina Esajas

Mijn naam is Melina Esajas (2005), en ik ben een beginnend journalist uit Amsterdam. Mijn passie voor journalistiek begon op jonge leeftijd toen ik regelmatig met mijn familie naar het journaal keek. Op mijn elfde had ik een besluit gemaakt: Ik zou ook, net zoals de journalisten op tv, journalist wilde worden. Toen ik dertien was, verhuisde ik naar Almere, waar ik nu schrijf voor de krant 'Almere Deze Week'. Voordat ik bij een krant ging werken, heb ik mijn Havo-diploma behaald. Een van mijn meest gedenkwaardige ervaringen op de Havo was mijn driejarige periode als redacteur van de schoolkrant, wat mijn eerste stap richting de journalistiek betekende. Voor de schoolkrant schreef ik stukjes over mijn middelbare school, het St. Nicolaas Lyceum. We behandelden onderwerpen die jongeren interesseerden, zoals een artikel over vapen waarvoor ik een dokter kon interviewen. Na mijn tijd bij de schoolkrant ben ik altijd blijven schrijven. Ik heb altijd een passie gehad voor creatieve activiteiten zoals fotografie, tekenen, schrijven en muziek maken. Na al die jaren wist ik nog steeds zeker dat journalistiek mijn roeping is. Daarom was het voor mij een logische keuze om de opleiding journalistiek te volgen aan de Hogeschool Utrecht. Hier leer ik nieuwe technieken, zoals werken met audio- en videomateriaal, en bouw ik aan een uitgebreider portfolio. Tijdens mijn studie ontdekte ik dat ik zeer leergierig ben en nog meer wilde doen en leren. Daarom besloot ik te solliciteren bij de krant in Almere. Als redacteur bij Almere deze week, schrijf ik over evenementen en de cultuur in Almere, zoals Winterfest in Almere Haven, een strandschoonmaak op Almeerderstrand of pannenkoekendag voor ouderen en basisschoolkinderen in Almere Haven. Dit vind ik het leukste aspect van de journalistiek: het ontmoeten van bijzondere mensen, het leggen van contacten en het vertellen van hun verhalen.