Utrecht Oost

Kampong 2 knokt zich op de valreep langs Quick

Foto vlak voor de aftrap - Jelle Tax

Utrecht – Kampong 2 speelde zondagmiddag een belangrijke wedstrijd met het oog op het kampioenschap. De mannen uit Utrecht staan op de derde plaats en namen het op tegen Quick, de nummer zeven uit Den Haag. Kampong wist na een pittige strijd aan het langste eind te trekken.

Harde wind en af en toe een plens met regen scheppen de perfecte omstandigheden voor een echte vechtwedstrijd. Kampong is druk bezig met de warming-up, maar de mannen uit ’s-Gravenhage zijn nog nergens te bekennen. Een kwartier voor de aftrap verzamelt toch ook Quick zich op het veld voor een snelle warming-up. Met 37 punten uit 15 wedstrijden is Kampong nog volop in de race voor het kampioenschap, de koploper Antibarbari 2 leidt met 43 punten uit 17 wedstrijden, gevolgd door Hoogland 2 met 38 punten, eveneens uit 17 wedstrijden. Als Kampong beide inhaalwedstrijden wint, staat het team in punten gelijk met de koploper. Ondanks het grote belang van de wedstrijd zien de spelers van Kampong er ontspannen uit. Kampong heeft tot dusver maar acht punten laten liggen in de competitie en gaat dus zonder tactische aanpassingen de wedstrijd in: ‘Wij voetballen eigenlijk altijd op dezelfde manier, dus het is niet anders dan anders’, aldus De Leon, aanvoerder van Kampong 2.

Kampong 2 komt het veld op in maagdelijk wit vanwege een kleurenclash met het blauwe tenue van Quick. Kampong mag aftrappen en creëert binnen de eerste minuut een enorme kans, maar door een knappe redding blijft de stand 0-0. De spelers van Kampong zien er gedreven uit en zetten hoog druk op de helft van Quick. Kampong domineert de eerste minuten en Quick laat zich bij balbezit van Kampong diep zakken op de eigen helft. De heren uit Utrecht komen na tien minuten op 1-0, na een scherpe voorzet die zonder aanrakingen bij de tweede paal binnenvalt. Quick speelt de eerste helft met wind mee en weet het Kampong na de 1-0 een stuk moeilijker te maken. Het spel gaat op en neer en geen van beide ploegen weet de controle te nemen. Quick weet na een fout in de opbouw van Kampong de 1-1 te maken met een schot vanaf de rand van de zestienmeter. De club uit Den Haag wordt steeds dominanter na die 1-1. De Leon sluit zich hierbij aan: ’We kwamen niet in de duels, zij wonnen alle tweede ballen en ze hadden een goede nummer tien. Die kwam te veel aan de bal, waardoor ze konden gaan voetballen.’ De coach van Kampong probeert zijn spelers vanaf de kant te motiveren om het tij te keren. Zonder succes: na een snelle omschakeling van Quick snijdt de linksbuiten naar binnen, de snelle flankspeler wordt gevloerd en de scheids legt de bal op de stip. De strafschop wordt overtuigend binnengeschoten. Vlak voor de rust krijgt Kampong nog twee kansen om gelijk te komen, maar die worden niet benut. De teams gaan met een 1-2 stand de kleedkamer in.

De wind raast nog steeds over het veld en Kampong heeft in de tweede helft die wind in de rug. De mannen uit Utrecht moeten het initiatief nemen om de wedstrijd nog te winnen. Kampong is actief op zoek naar de gelijkmaker en de wedstrijd wordt steeds feller. ‘Het was een stugge tegenstander en ook wel een felle tegenstander’, zegt Van Dorrestein, toeschouwer en de opa van aanvoerder De Leon. Na zo’n 25 minuten spelen in de tweede helft valt de 2-2: een lange bal van rond de middenlijn wordt meegenomen door de wind en belandt, door de handen van de keeper, in het net. De fans van Kampong juichen de spelers toe en hopen nog op de overwinning. De laatste fase van de wedstrijd wordt nog feller. Met een aantal forse overtredingen en twee gele kaarten wordt in de laatste tien minuten de toon gezet. Kampong is veel aan de bal en is actief op zoek naar een opening in de defensie van Quick. De Utrechters komen een aantal keren dichtbij, maar mede dankzij knap keeperswerk blijft het spannend. In de laatste minuten van de wedstrijd wordt de rechtsback van Kampong vrijgespeeld aan de rechterkant van de zestienmeter. De snelle rechtsback maakt een schijnbeweging naar rechts en wordt neergehaald door een verdediger van Quick. De scheidsrechter twijfelt niet en legt de bal op de stip. De nummer vier van Kampong mag hem gaan nemen, de fans kijken gespannen toe. De verdediger schiet de bal kalm in de linkeronderhoek: 3-2 voor Kampong. Na deze goal zijn de ruimtes groot en is de tijd bijna op. Kampong krijgt nog een kans op de 4-2, maar verzuimt die te benutten. De wedstrijd eindigt in 3-2 en Kampong zet daarmee een mooie stap in de richting van het kampioenschap. ‘We gaan ons best doen en ik denk dat we een goede kans maken’, zegt De Leon hierover.

Jelle Tax

Jelle Tax (19 jaar) is beginnend journalist aan de Hogeschool Utrecht. Hij is een gemotiveerde journalist en wil doormiddel van onderzoek en gesprekken nog meer te weten komen over de wereld om hem heen. Hij is afkomstig uit Bussum en heeft daar zijn vwo afgerond op het Goois Lyceum. Op die school ontdekte hij zijn passie voor nieuws en zette hij zijn eerste stappen op het gebied van onderzoeken en schrijven. Gaat niet uit de weg voor een gesprek en kan goed kritisch denken en vragen. Hij heeft veel kennis opgedaan over de sportwereld, maar is benieuwd naar andere onderwerpen die de journalistiek te bieden heeft. Maakt momenteel producties voor svjmedia.nl, in en over Utrecht-Oost.