Utrecht Oost

Vrijwilligster in de vrouwenbibliotheek: hoe is dat?

Voorkant van de vrouwenbibliotheek aan de Gansstraat. Gemaakt door: Julia van der Goes

Utrecht Oost– Jonna Lind is al meer dan 20 jaar vrijwilligster bij de vrouwenbibliotheek in Utrecht Oost. Een bibliotheek gericht op vrouwelijke schrijvers en onderwerpen gevestigd op vrouwen. Met de dag voor de vrouwen afgelopen week krijgt een plek zoals de vrouwenbibliotheek natuurlijk extra aandacht.

Begin jaren 80 toen de zoveelste golf van het feminisme van gang was zag Jonna een artikel in de krant staan die haar aandacht meteen trok: ‘De vrouwenbibliotheek opent weer’. In het artikel werd duidelijk dat Marjolein Datema, oprichtster van de bibliotheek, een van de enige was die de bibliotheek wou voortzetten. Omdat Jonna zelf al vrijwilligster is geweest bij de oude vrouwenbibliotheek in het centrum van Utrecht wou ze Marjolein graag te hulp schieten. ‘ Er was toen nog geen website en omdat ik een bibliotheek opleiding had gedaan kon ik deze website inrichten en heb ik op die manier mijn eerste steentje bijgedragen.’ Het leukste aan het werk vindt Jonna het advies geven over boeken die mensen kunnen lezen en praatjes maken over de boeken met de mensen die komen in de winkel. ‘ Dat geeft veel vreugde!’

De bibliotheek kent inmiddels veel meer vrijwilligers die allemaal hun eigen taak hebben. ‘Er zijn drie “poten” als het ware, we hebben de website, de bibliotheek zelf en de nieuwsbrief.’ In de nieuwsbrief worden belangrijke nieuwtjes gedeeld over boeken en recensies. De vrijwilligers hebben allemaal hun eigen taken binnen deze drie “poten”. Jonna zelf zorgt voor de catalogus, ze werkt vaak alleen maar soms zit ze met een andere vrijwilliger en dit is erg gezellig.

De vrouwenbibliotheek staat goed gevuld met een hoop boeken, geschreven door vrouwen en met onderwerpen die betrekking hebben tot vrouwen. Het feminisme, de puberteit en liefde vanuit vrouwelijk perspectief zijn veel onderwerpen die aan bod komen in deze bibliotheek. Vroeger betaalde de gemeente de boeken, nu moeten de bibliotheek dit zelf doen. De bibliotheek heeft niet genoeg geld om al deze boeken te kopen. “Omdat we weinig geld hebben vragen we recensie exemplaren aan de uitgevers, daarnaast hebben we een groot deel van onze collectie overgenomen van de oude vrouwenbibliotheek. Als we een boek echt belangrijk vinden kopen we het wel zelf.” De oude boeken worden weggeven of verkocht aan andere boekenwinkeltjes.

De vrouwenbibliotheek is meer dan alleen de boeken die in de kasten staan. Er zijn verschillende leesgroepen, in de vrouwenbibliotheek, waaronder een nieuwe voor jongere vrouwen. Ook zijn er twee poëziegroepen. “Ik zit in een van de poëziegroepen, daar zitten we ongeveer met zijn tienen in en dan komen we zes keer per jaar samen om onze meningen te delen. Dit is erg leuk omdat je zo ook veel leert over interesses van andere. De groep waar ik in zit zijn wel allemaal 45+, eigenlijk wil ik meer jongere vrouwen die zich aansluiten bij ons team. Daarom vind ik het leuk dat er nu een nieuwe groep is met vrouwen tussen de 20 en 30.’

‘ Er is nog steeds te weinig aandacht voor vrouwelijke schrijvers en wij hebben natuurlijk het idee dat wat een vrouw schrijft even goed kan zijn dat als een man dit schrijft.’ We willen daarom meer aandacht creëren voor deze schrijvers met onze bibliotheek. ‘ met de dag voor vrouwen hebben we niet veel meer gedaan dan een artikel in onze nieuwsbrief te plaatsen, dit kwam onder andere door capaciteitsproblemen, maar daarnaast is het altijd belangrijk dat er aandacht wordt besteed aan vrouwen.’ Een favoriete boek heeft Jonna niet. ‘ Er zijn zo ontzettend veel leuke boeken, kom maar eens een kijkje nemen in de bibliotheek dan zal je het vanzelf zien. En natuurlijk zijn alle mannen ook welkom.’ Zegt ze met een lach op haar gezicht.

Bekijk hieronder de reportage, waar je een kijkje krijgt in de bibliotheek. De rondleiding wordt door Jonna Lind gegeven. En daarnaast wordt ook het belang van het bestaan van vrouwenbibliotheken besproken.

Julia van der Goes

Julia van der Goes (Amsterdam, 2005). Is een jonge journalist met een passie voor woorden en creativiteit. Momenteel studeert ze Journalistiek aan de Hogeschool Utrecht, waar ze onder andere haar schrijftalent verder ontwikkelt. Haar grote liefde voor kunst en poëzie drijft haar creatieve geest. Gedreven koestert ze de ambitie om haar toekomst te wijden aan de wereld van cultuur en muziekjournalistiek, waar ze haar stem wil laten klinken en verhalen tot leven wil brengen. Beeldend en op papier.