Utrecht Oost

Omstreden plan betaald parkeren Utrecht: tegen overlast en voor klimaat

Utrecht- Utrecht heeft een nieuw plan: heel de gemeente Utrecht wordt betaald parkeren. Een plan om de stad duurzamer en aantrekkelijker te maken, maar ook om de parkeeroverlast in de gemeente te verminderen. Toch is er stevig verzet tegen dit plan onder bewoners. Heeft dit plan draagvlak?

Volgens “Utrecht in cijfers” (de databank van de gemeente) heeft slechts 32% van de inwoners in de gemeente Utrecht last van gevaarlijk verkeersgedrag/overlast. In het plan “aanpak betaald parkeren” staat dat de gemeente het initiatief betaald parkeren wil invoeren omdat ze de stad duurzamer en aantrekkelijker willen maken, maar ook de parkeeroverlast willen bestrijden. ‘De parkeeroverlast neemt steeds meer toe. Na Covid bezitten steeds meer mensen een auto dan voorheen. Dat past simpelweg niet meer’, meldt Paul van de Coevering, lector mobiliteit en stedelijke ontwikkeling van BUas (Breda University of Applied Sciences). Inwoners verzetten zich stevig tegen dit beleid. Ook in de coalitie zelf is er verdeeldheid over het plan. Volgens een artikel in het AD meldt fractievoorzitter VVD Marijn de Pagter dat er in veel wijken in Utrecht helemaal geen sprake van overlast zou zijn. Hij vindt het dan ook niet nodig om overal in de gemeente betaald parkeren in te voeren.

In het coalitieakkoord van de gemeente (2022-2026) staat:  ‘We willen dat Utrecht aantrekkelijk en duurzaam bereikbaar is en blijft voor iedereen… We zetten vol in op duurzaam en actief vervoer. We maken meer ruimte voor voetgangers en fietsers’. Ze kondigen hier hun plan aan dat de gemeente minder parkeerplekken wil in het centrum van Utrecht (en van deze plekken onder andere fietsstallingen wil maken) en de rest van de parkeerplekken betaald of veel duurder willen maken. Ze willen zorgen dat mensen duurzamere alternatieven kiezen zoals het ov, de fiets of zelfs lopen. Zo draagt Utrecht ook haar steentje bij aan het tegengaan van klimaatverandering.

De gemeente kiest er dus voor om in heel de gemeente parkeren betaald te maken. Dit is ook om een ander probleem te voorkomen: ‘Je zal te maken krijgen met een soort “waterbedeffect”. Als je in de ene wijk betaald parkeren invoert dan gaat iedereen in de wijk ernaast parkeren. Zo schuift het betaald parkeren steeds meer op, ook in de wijken buiten het centrum’, aldus Van de Coevering. Inwoners hebben zich al stevig tegengesproken omdat de overlast voor hun nauwelijks te merken is. ‘je moet wel zorgen dat er voor mensen goede alternatieven zijn. De uitdaging bij dit initiatief is dat er niet altijd voldoende draagvlak is onder inwoners voor betaald parkeren. Met name als de problemen nog niet zo heel groot zijn’, Legt Van de Coevering uit. Hij stelt voor dat alternatieven zoals het ov, de fiets en het lopen aantrekkelijker gemaakt worden zodat bewoners en bezoekers gecompenseerd worden en ‘verleidt’ worden om deze andere alternatieven te gebruiken.

‘Naar Utrecht centraal gaan doe ik met het OV want het parkeren met de auto is veel duurder’, Aldus Darius Keulers, frequent ov gebruiker en student. Voor studenten is er een aantrekkelijk alternatief. Het studenten ov, waarmee je doordeweeks of in het weekend gratis gebruik kan maken van de bus, de tram of de trein. Uit onderzoek van het CBS bleek ook dat ruim 10% van de ov gebruikers student is. De koploper van alle andere gebruikers. ‘De auto geef ik toch mijn voorkeur. Ik ben dan niet afhankelijk van de vertrektijden van het ov’, vertelt Morris Heffels, student. ‘Ik betaal graag voor het gebruik van een nette en fatsoenlijke parkeerplek, maar zo’n hoge tarieven lijken mij onnodig’.

‘Alleen betaald parkeren is niet genoeg, maar in combinatie met verbetering van OV, fiets, lopen, deelmobiliteit en een mooiere en leefbare stad wordt het verhaal positiever en staat uiteindelijk het doel ook centraal. Het gaat niet alleen om minder auto maar om meer ruimte voor de mens in een aantrekkelijke en leefbare stad’, aldus Van de Coevering. Het initiatief van de gemeente is er dus niet alleen voor parkeeroverlast, maar ook om de stad duurzamer en aantrekkelijker te maken. Dit staat ook zo vermeldt in het coalitie akkoord en in plan ‘aanpak betaald parkeren’. Bewoners en bezoekers zullen zich aan dit plan beter aanpassen als er positieve en aantrekkelijke alternatieven zijn. Je moet natuurlijk samen zorgen voor een visie ‘gezond stedelijk leven voor iedereen in Utrecht’. Inmiddels is de VVD in de gemeente een poster campagne gestart tegen dit beleid. Het laatste hierover is dus nog niet gezegd

Rosa Davis

Rosa Davis (2006) is een eerstejaars studente aan de Hogeschool Utrecht. Ze komt helemaal uit de heuvels van Limburg om haar droom als journaliste waar te maken. Haar interesses liggen uiteraard bij het schrijven van korte verhalen, zowel fictie als ook nieuwsgericht, de muziekwereld, de filmwereld, kunst en alles rondom Engeland. Haar passie voor kunst brengt haar dichter bij mensen en culturen als een bron van inspiratie voor haar verhalen. Haar ultieme droom is om buitenlandcorrespondent te worden in Engeland, ook omdat haar familie daar vandaan komt. Als nu nog eerstejaars studente staat ze aan het begin van een grote reis. Ze is vastberaden om haar interesses en passies te combineren met haar opleiding. Een journaliste met veel ambities.