Utrecht Oost

Een positieve daling in afvalproductie Utrecht-oost

Bovenstaande lijngrafiek komt voort uit gegevens van het CBS

UTRECHT – Al langere tijd is er een trend gaande dat er minder afval ingezameld wordt. Ook in Utrecht-oost is dit terug te zien. Er wordt niet alleen minder restafval ingezameld, maar ook over het algemeen daalt het ophalen van afval. De vraag is wat dit betekend voor het milieu.

‘We zien al langere tijd dat het afval daalt, eigenlijk al vanaf begin deze eeuw. Rond corona tijd steeg die hoeveelheid weer. Dit kwam doordat mensen meer thuis gingen werken of het huis aan het aanpakken waren. We zien ook dat na corona de daling die eerder ingezet was weer terug keert’, aldus Samuel Stollman medewerker van NVRD(Nederlandse vereniging voor afval- en reinigingsdiensten) en onderdeel van het VANG(Van Afval Naar Grondstof) programma. Volgens de gemeente Utrecht is een andere reden voor het minderen van de afval stroom inflatie, ‘de hoge inflatie heeft invloed gehad waardoor spullen minder snel afgedankt worden’, aldus de gemeente Utrecht.

De ladder van Lansink

‘Minder afval betekent dat we goed bezig zijn’, aldus Stollman. Volgens de ‘ladder van Lansink’ een internationaal beleidsmodel, bedacht door een Nederlander, is afval preventie het belangrijkste. Deze ladder geeft de meest wenselijke opties weer voor afvalbeheer. Het zou goed zijn als mensen slimmer zouden inkopen en hun spullen minder snel zouden weggooien, zodat producten langer meegaan en er minder afval ontstaat. Dit is erg duurzaam, want op deze manier produceren we minder afval vanaf het begin.

Sommige spullen moeten echter nieuw gekocht worden. Een duurzame optie is dan om te hergebruiken. Spullen wat anderen afdanken kopen en zelf nog wel gebruiken. Wanneer spullen ook niet meer hergebruikt kunnen worden is het tijd om te recyclen. Bewoners uit Utrecht-oost houden zich hier ook mee bezig. Annemijn de Leeuw is net verhuisd naar de buurt. Ze woont samen met twee vriendinnen. ‘We hebben voor bijna alles een aparte bak in ons huis’, aldus de Leeuw. Door de verhuizing hebben de studenten veel afval. ‘We vinden het belangrijk om ons afval te scheiden, al helemaal omdat het nu zo veel afval is’.

Alles in een aparte bak

Door het scheiden van afval kan het gerecycled worden. Dit kost minder energie dan het verbranden van afval en daardoor is het beter voor het milieu. Het staat op de derde plaats in de Ladder van Lansink. ‘Soms zijn producten zo vies of verrot geworden dat dit ook niet meer mogelijk is. Dan kunnen we energie teruggaan winnen. Dit houdt in dat het in de oven gaat en het afval verbrand wordt. We halen dan de energie eruit en kunnen hier energie mee opwekken en er groen gas van maken’, aldus Stollman.

Over het algemeen is het dus een positieve ontwikkeling dat er minder afval is. We zijn zo goed bezig met milieubewustzijn en duurzaamheid. Het streven naar minder afval en een slimme manier van afvalverwerking door bijvoorbeeld groen gas te maken zijn belangrijke stappen om onze impact op het milieu te verminderen.

Milou Brandsma

Milou Brandsma (2003), woont in Nijmegen. Ze heeft het vwo in 2021 afgerond aan de Nijmeegse Scholengemeenschap Groenewoud. Na een tussenjaar is ze begonnen aan de opleiding culturele antropologie en ontwikkelingssociologie. Haar huidige opleiding volgt ze aan de school voor journalistiek in Utrecht.