Utrecht Oost

Cao lonen omhoog, staken van de baan

Ariane de Ranitz College

Docenten in het voortgezet onderwijs en het basisonderwijs krijgen per 1 juli 2023 hogere cao-lonen. Dit is het gevolg van de vele stakingen in de afgelopen jaren van de docenten. Er was een nieuwe staking gepland maar deze is geschrapt door de nieuwe verandering.

Er zijn veel stakingen geweest over de te lage lonen van docenten in het basis- en voortgezet onderwijs. Reinoud van Meerwijk, docent maatschappijleer en geschiedenis op het College Ariane de Ranitz in Utrecht heeft ook vaak meegedaan aan deze stakingen en zou volgende staking weer meedoen met een aantal collega’s.

Deze stakingen zijn nu van de baan voor Reinoud van Meerwijk door de nieuwe cao-lonen die met 10 procent omhoog zullen gaan. Hierdoor zijn de lonen gelijkgetrokken met de lonen op bijvoorbeeld het Hbo, deze gaan namelijk met 12 procent omhoog. De lonen gaan per 1 juli 2023 met terugwerkende kracht omhoog, de nieuwe cao loopt tot 1 oktober 2024.

Wil je meer weten? Luister dan naar de audio van Eva van Hemessen.

Mette van Leeuwen

Mette van Leeuwen (Zevenhoven, 2006) is eerstejaars journalistiek student aan de Hogeschool in Utrecht. Mette heeft afgelopen jaar de Havo- opleiding op het Scala College in Alphen aan den Rijn afgerond en is daarna doorgegaan naar Utrecht. Mette heeft gekozen voor deze studie, omdat ze altijd al erg nieuwsgierig geweest is, zij vindt het leuk om bijvoorbeeld stukjes te schrijven voor de website van de ijsclub waar zij lid van is. Mette is een sportieve meid, is lid van een ijsvereniging en in de zomer is zij ook op haar racefiets te zien.