Utrecht West

Fietsverlichting in het licht zetten

Foto: Tjebbe van der Weerdt, Achterlamp van een fiets.

Vrijwilligers van USV Hercules hebben vorige week geteld hoeveel jeugdspelers met een werkend voor en achterlicht naar de club toe gaan. Het bleek dat maar 60% een werkend vóór-en achterlicht heeft. In totaal rijden er dus 2 op de 5 jeugdspelers zonder goeie verlichting op hun fiets naar de voetbal club.

Met het begin van de winter is het eerder donker, wat het risico op ongelukken voor fietsers vergroot. Het is daarom van groot belang dat ouders erop opletten dat hun kinderen fietsen met de juiste verlichting. Naast het verminderen van het risico op ongevallen, draagt  goede fietsverlichting ook bij aan dat kinderen meer bewust zijn van verkeersveiligheid.

Ouders spelen een cruciale rol bij het leren van fietsveiligheid van hun kinderen. Als ze regelmatig een controle van de fietsverlichting. Niet alleen ouders leren kinderen over verkeersveiligheid maar op sommige scholen krijgen sommige kinderen al les over verkeersveiligheid. Op de 2e Marnixschool wordt er 2 keer per jaar een fiets controle uitgevoerd bij de kinderen van groep 3 tot en met groep 8 vertelde de receptionist van het Kindercampus Molenpark.  Dit soort initiatieven zorgen ervoor dat meer kinderen goeie fietsverlichting hebben om ongelukken te voorkomen.

In dit interview deelt Kim Slappendel haar kennis en ervaring met licht op de fietsen van haar kinderen en haar zelf. Ze vertelt onder andere waarom zij het zo belangrijk vindt.

Tekst: Tjebbe van der Weerdt

Audio: Maxime Engelen

Tjebbe van der Weerdt

Hoi, ik ben Tjebbe Bart van der Weerdt. Ik ben geboren op 15 juni 2005. Ik ben geboren in Amsterdam en woon nu in Amstelveen. Ik heb mijn havo-diploma gehaald bij de Nieuwe School in Amsterdam.Ik vind het altijd leuk om met mensen over verschillende onderwerpen te praten en vond het ook heel leuk om onderzoek te doen over dingen die mij interesseren. Zo kwam ik bij de studie journalistiek aan de hogeschool van Utrecht. Ik heb er zin in om alle aspecten van de journalistieke wereld te ontdekken. De positieve kanten en de negatieve kanten.