Utrecht West

Informatiebijeenkomst bij buurtcentrum de Oase, station Zuilen mag namelijk wel een opknapper gebruiken

bezoekers staan verzamelt om een kijkje te komen nemen bij de informatiebijeenkomst

Zuilen – Bij Buurtcentrum de Oase staat de deur altijd voor iedereen open, op 11 december vooral voor omwonenden van station Zuilen. Gemeente Utrecht organiseert hier namelijk een informatiebijeenkomst met als doel om samen met betrokkenen en omwonenden te onderzoeken hoe de gemeente Station Zuilen en de omgeving hiervan kunnen verbeteren. Aanwezigen vertellen dat het fijn is om op deze manier hun visie te kunnen delen.

Het is een koude, regenachtige maandagavond, maar deze gure sfeer buiten valt niet te vergelijken met het warme welkom dat door betrokkenen en leden van de gemeente Utrecht bij de informatiebijeenkomst aan buurtbewoners wordt gegeven. Voor de leefomgeving van de omwonenden staat er namelijk veel op de planning en de gemeente wil ervoor zorgen dat de communicatie en samenwerking met de buurt zo transparant mogelijk blijft.

Bij binnenkomst van de grote zaal wordt er al snel de mogelijkheid gegeven om thee, koffie of een koekje te nuttigen, maar dit is niet het enige wat er voor de bezoekers beschikbaar wordt gesteld. Over de zaal staan tafels verspreidt met hierop grote papieren die diverse informatie bieden.

Bij elk van deze tafels staat een lid van betrokken instanties klaar om vragen te beantwoorden. Eén van deze leden is Rosa Alfrink, werkend bij het projectenbureau van organisatie Ruimte, en verteld meer over de motivatie achter het organiseren van de informatiebijeenkomst. ‘’We staan nu nog aan het begin, de reden is voornamelijk dat wij een paar ideeën hebben en we willen graag horen wat de directe omwonenden en betrokken ondernemers op het werkspoorkwartier hiervan vinden.’’ Ter aansluiting vindt Alfrink het belangrijk om ook nu al in deze vroege fase de communicatie vast te leggen, zij zegt hierover: ‘’We willen een signaal afgeven dat er iets gaat gebeuren, maar dat er nog niks in beton gegoten is. Voor buurtbewoners met zorgen, vragen of klachten zijn dit soort informatiebijeenkomsten erg belangrijk zodat wij hier ook van weten en iets mee kunnen doen.’’

En die zorgen, vragen of klachten worden zeker gedeeld, want bij de tafels staan niet alleen informateurs maar er liggen ook papiertjes en pennen verspreid over de tafel waar mensen eventuele aanmerkingen kunnen opschrijven. Eén van deze fanatieke schrijvers is buurtbewoner Inge, samen met een andere bezoeker schrijven ze lachend en grappend op een paar papiertjes. Inge ziet namelijk nog wel wat mankementen bij de inrichting van station Zuilen.

Voorheen is er al een poging gedaan om het station te verbeteren, maar volgens de kritische buurtbewoner heeft dit niet goed uitgepakt. ‘’Plantenbakken zonder regenwater of zonlicht, twee grote klokken tien meter achter elkaar, alle automaten alleen aan de linkerkant. Al maanden vraag ik mij af waarom ze dit zo hebben gedaan dus ik vond het zeker belangrijk om even te komen kijken.’’ Alhoewel Inge geïnteresseerd is in het plangebied heeft ze nog lichte twijfels over de zwaarte van haar inbreng in de toekomstige plannen. ‘’Het is natuurlijk altijd de vraag in hoeverre je echt invloed kan hebben, net zeiden mensen ook al: Het is natuurlijk slim om de buurt te vragen, wij zijn gewoon een goedkoop adviesbureau.’’

De medeschrijfster Linde verwelkomt zich in het gesprek met een observatie, zij deelt: ‘’Aan de andere kant geeft zo’n bijeenkomst mensen wel het idee dat ze een beetje mogen meebepalen, en daarbij als buurtbewoner, zie je sneller de alledaagse praktische dingen.’’

Niet alleen bij de tafel met als onderwerp het spoor worden er enthousiast briefjes geplakt, in de huidige plannen zullen veel instanties die gelegen zijn in het plangebied een verhuizing of verbouwing moeten doormaken, kinderopvang het Fantaziehuis, de brandweerkazerne, en onder andere het buurtcentrum de Oase zullen in het driejaarproces van deze verbouwing nog veel informatiebijeenkomsten kunnen bijwonen. Tot zover de bijeenkomst over de eerste fase, in de tweede fase zal de gemeenteraad beslissen of het plan doorgaat en hoe het er uit zal komen te zien. Dit doen ze doormiddel van een stedenbouwkundig programma van eisen (SPvE) . In dit document zullen alle aandachtspunten, eisen en randvoorwaarden te vinden zijn. Het zal naar verwachting in eind 2024 mogelijk zijn voor mensen om een reactie op het SPvE te geven, deze zal dan nog aan de reacties aangepast kunnen worden. Maar het uiteindelijke besluit hierover?  Die ligt bij de gemeente.

In deze audioreportage wordt er verslag gedaan van de informatiebijeenkomst omtrent de verandering van Station Zuilen. Er word gesproken met een medewerker van buurtcentrum de Oase over zijn visie op de toekomst en de nieuwe vorm van het buurtcentrum in het nieuwe ontwerp.

Tekst: Marjolein Moone

Audio: Suze de Jager

Marjolein Moone

Mijn naam is Marjolein Moone, Ik ben 18 jaar oud en ik kom uit Den Haag. Momenteel eerste jaars student aan de hogeschool van Utrecht. Ik ben geïnteresseerd/nieuwsgierig naar verschillende perspectieven en verhalen van de mensen om mij heen. Ik ben ijverig om meer over de wereld te ontdekken. Hierom heb ik ook gekozen voor de school voor journalistiek in Utrecht. Ik hoop hier te leren over hoe ik deze interesse kan uitwerken en goeie producties kan maken, ik doe dat graag in de vorm van fotografie of documentaires. Dit doe ik ook graag in mijn vrije tijd ik hou namelijk van de manier hoe een gevoel of moment in beeld kan worden opgevangen en zou hier meer over willen leren.