Utrecht West

Een smakelijke dialoog: hoe dialoogiftars eenzaamheid en verdeeldheid bestrijden

Foto van de eetzaal.

Op 10 Maart is de Ramadan begonnen. Dat betekent dus dat minimaal 5% van de Nederlandse bevolking aan het vasten is. Dit jaar is er iets speciaals. De Ramadan en de Christelijke vastentijd overlappen dit jaar. Dat betekent dat christenen en moslims dit jaar op hetzelfde moment vasten. Daarom organiseert Stichting SECU dialoogiftars. Ik ga mee kijken bij één van deze dialoogiftars. Om te zien wat een dialoogiftar precies inhoudt.

Wat zijn dialoogiftars?  Dit zijn iftars die organiseert worden door de Stichting SECU in Utrecht, die als doel hebben om eenzaamheid en polarisatie tegen te gaan. In de Europese Commissie was er in februari veel discussies over polarisatie. De vicepresident van de Europese Commissie Margaritis Schinas verteld dat er een alarmerende stijging van antisemitisme en islamofobie in Europa. Door mensen van verschillende culturen uit te nodigen om langs te komen hoopt SECU om polarisatie tegen te gaan. “We nodigen mensen uit de kerk of mensen uit het AZ om langs te komen” vertelde Nadiz Uzun, de secretaris van SECU.

Door het diner gratis te maken is drempel om langs te komen heel laag.  Door samen te eten kunnen verschillende culturen met elkaar verbinden. Door dat mensen van verschillende culturen langs komen hoopt SECU dat mensen uit hun eigen bubbel stappen en nieuwe mensen leren kennen. “Door het diner gratis te maken wordt die eerste stap om uit je bubbel te stappen nog makkelijker” zegt Nadiz Uzun. Het diner wordt betaalt door de stichting met subsidies van de gemeente, donaties en het eigen geld van de vrijwilligers die daar werken.

Het is 18:06 nog 24 minuten voordat er gegeten mag worden en de eerste  gasten lopen  al binnen. Er is een zaal vol met tafels die klaar staan met bestek. De tafels staan al klaar met dadels en brood. 10 minuten voordat het eten tijd is het al wat drukker binnen. Er zijn al veel mensen van verschillende culturen. Zo Je kan zien dat sommige mensen hun buren of vrienden hebben uitgenodigd.  De stichting had ook studenten en hun docenten uitgenodigd. Er zijn veel mensen van verschillende culturen en leeftijden. “We willen graag dat mensen van verschillende culturen langskomen, mensen van alle geloven zijn welkom” zegt Nadiz Uzun.

Voordat er gegeten gaat worden wordt er een gezamenlijke gebed gedaan. Wanneer het tijd is om te eten beginnen de meeste mensen met het eten van een dadel en drinken wat water. De eerste maaltijd van het diner was een soep. Aziz een van de gasten bij het dialoogiftar vertelde aan mij dat het rode linzensoep is . Rode linzen zijn een peulvrucht die veel voorkomen in het Midden-oosten. Tijdens het eten werd er ook muziek afgespeeld via speakers op een laag volume. Veel mensen hadden het eten al snel op want dit was hun eerste maaltijd van de dag. Daarna kwam het hoofdgerecht dat was Köfte met rijst. Köfte is een vleesgerecht uit Turkije.

Na het eten was het voor de meeste mensen tijd om te gaan bidden. Ze gaan hiervoor naar een andere ruimte toe om daar te bidden. Daarna komen ze terug om wat thee te drinken en te praten met elkaar. Veel mensen van verschillende culturen kwamen deze avond samen om te dineren. Hopelijk zijn er deze avond wat mensen uit hun bubbel gestapt.

Tjebbe van der Weerdt

Hoi, ik ben Tjebbe Bart van der Weerdt. Ik ben geboren op 15 juni 2005. Ik ben geboren in Amsterdam en woon nu in Amstelveen. Ik heb mijn havo-diploma gehaald bij de Nieuwe School in Amsterdam.Ik vind het altijd leuk om met mensen over verschillende onderwerpen te praten en vond het ook heel leuk om onderzoek te doen over dingen die mij interesseren. Zo kwam ik bij de studie journalistiek aan de hogeschool van Utrecht. Ik heb er zin in om alle aspecten van de journalistieke wereld te ontdekken. De positieve kanten en de negatieve kanten.