Zeist

Meezingkoor gaat Zeistenaren warm maken voor “The Passion”

In een opmerkelijk initiatief heeft de gemeente Zeist besloten om de betrokkenheid van haar inwoners bij The Passion te vergroten door de oprichting van een meezingkoor. Het idee is ontstaan vanuit de gemeente zelf, die het publiek actiever wil betrekken bij dit jaarlijkse evenement.

Het Forum Amateur Podiumverenigingen (FAP) is belast met het coördineren van dit initiatief, waarbij geïnteresseerde inwoners zich kunnen aanmelden om deel te nemen aan het meezingkoor. José Bosschers, initiatiefnemer van het meezingkoor, benadrukt dat de deelname openstaat voor alle leeftijden en ervaringsniveaus. Zij stelt: “Of je nu jong of oud bent, een ervaren zanger of onervaren, iedereen is welkom. Zelfs als je alleen de melodie wilt neuriën, kan dat ook.”

Het meezingkoor zal voorafgaand aan The Passion nummers ten gehore brengen die eerder in het evenement zijn geschiedenis zijn opgevoerd en die door de context van het verhaal een nieuwe betekenis krijgen voor de kijkers. The Passion, dat sinds 2011 jaarlijks op Witte Donderdag plaatsvindt, vertelt het aangrijpende verhaal van het lijden en sterven van Jezus Christus. Het evenement trekt jaarlijks meer dan tienduizend bezoekers en heeft miljoenen televisiekijkers.

Dit initiatief benadrukt niet alleen de lokale betrokkenheid, maar biedt tevens een unieke kans voor inwoners om actief deel te nemen aan een van de meest bekeken culturele evenementen van het jaar. Het meezingkoor lijkt een waardevolle toevoeging te zijn aan The Passion, waarbij de gemeenschap wordt aangemoedigd om op een bijzondere manier deel uit te maken van het verhaal.

Tekst: Casper Groendijk

Verslaggever Mies Vesseur sprak met José Bosschers over hoe het meezingkoor eruit gaat zien.

Mies Vesseur

Hoi, ik ben Mies Vesseur (2004) en ik woon in Haarlem. Ik ben eerstejaars student aan de school voor journalistiek in Utrecht. Door mijn stage bij het Haarlems dagblad is mijn interesse voor journalistiek groot geworden. Wat ik leuk vind aan de journalistiek zijn de verhalen achter mensen, iedereen heeft er wel een en ze zijn allemaal uniek. Verder ben ik nieuwsgierig, vrolijk en iemand die alle kneepjes uit het journalistieke vak wil leren. Wil je contact met mij opnemen? Stuur mij een mailtje naar mies.vesseur@student.hu.nl