Biltse Nieuwe

Biltse streekmarkt weer een groot succes

De wintereditie van de markt is in volle gang - Foto: Bram van der Vegt

BILTHOVEN-Het is een frisse vrijdagmiddag, maar Kinderboederij de Schaapskooi is flink gevuld met lokale ondernemers die zich voorbereiden op het zesde jaar van de Biltse streekmarkt.

De streekmarkt, een initiatief van Biltsheerlijk, is weer een groot spektakel. De hele schaapskooi is gevuld met kraampjes. Van een bakkerskraam tot koffie, van alles is er te vinden en alles is gemaakt door lokale producenten. De organisatoren hopen zo lokaal voedsel te stimuleren. Er is zeker interesse voor; ook deze editie lopen er weer tientallen bezoekers tussen de kraampjes.

Marja Schilperoord, een van de organisatoren, heeft zich er hard voor gemaakt. Er zijn niet veel vrijwilligers, maar ze zijn hard aan het werk. ‘Vooral aan het begin van de markt zouden we wel hulp kunnen gebruiken’, vertelt ze terwijl ze linzensoep aan het maken is. De linzensoep is voor de vrijwilligers, maar ook voor de kraamhouders.

Het is altijd wel lastig de kraampjes te vullen, vertelt Marja. ‘Vooral lokale voedselproducenten zijn erg druk op eigen bedrijfje, wat niet zo overgenomen kan worden.’ De meeste ondernemers hebben volgens haar hun eigen winkeltje, die vaak op een vrijdagmiddag open is. Ze moeten dan de keuze maken tussen open blijven, of op de markt komen staan. ‘Mensen kiezen toch waar ze hun tijd aan uitgeven.’

Deze editie is op een zieke na toch iedereen gekomen. De hele schaapskooi staat ook deze markt vol met kleurrijke kraampjes van lokale producenten. ‘Altijd even stressen om alles op tijd af te hebben’, vertelt Margo terwijl ze haar kraam klaarzet. Margo en Lars zijn er ook dit jaar weer bij met hun kraam vol duurzame streekproducten.

Ze zijn nog niet klaar met voorbereiden of de eerste klanten zijn er al op deze vrijdagmiddag. Het is fris, maar Margo vertelt dat het weer voor hun geen probleem is. ‘We hebben het altijd leuk gehad, ook bij slecht weer. Ondanks de kou trekken ook tientallen bezoekers naar de schaapskooi om deze winterse markt te beleven. In de avonduren is er zelfs nog een koor aanwezig dat mooie liederen zingt.

De markt is een initiatief van Biltsheerlijk. De stichting zet zich in op het promoten van lokaal geproduceerd voedsel, en het toegankelijk maken daarvan. Hun motto is dan ook: ‘lokaal, gezond en milieuvriendelijk voedsel, de normaalste zaak van de Bilt. De streekmarkt is niet het enige initiatief van Biltsheerlijk. Naast de markt hebben ze ook fietsroutes langs lokale ondernemers gemaakt, zetten ze zich in voor voedseleducatie, en hebben ze plannen voor een volledig voedselbos.

De markt valt ook in de smaak bij bezoekers. De markt loopt de hele dag door, en er zijn aardig wat mensen op af gekomen. ‘Ik zag het voorgaande jaren wel eens staan, maar dan komt het er niet van,’ vertelt een bezoeker, ‘maar ik heb het nu aardig naar mijn zin.’

Met een goed ontvangen optreden van het koor wordt deze editie van de markt weer mooi afgesloten. De Biltse streekmarkt wordt vier keer per jaar georganiseerd. Deze wintereditie is de laatste editie van dit jaar, maar de organisatie is al enthousiast voor 2024.

Mathijs Polane

Mathijs Polane (2005) is beginnend journalist en student aan de School voor Journalistiek in Utrecht. Hij heeft een oog voor cultuur, en is elke dag wakker te maken voor nieuwe ervaringen. Daarnaast heeft hij ongekende interesse in de opbouw van Nederland, van ruimtelijke ordening tot politiek. Hij is te bereiken op mathijs.polane@student.hu.nl