Radio maken, podcasts opnemen of autocue lezen, tijdens de Dutch Media Week is er veel te doen op het Mediapark in Hilversum. Van 2 t/m 8 oktober opent Beeld & Geluid haar deuren voor iedereen die nieuwsgierig is naar hoe de media die wij allen consumeren wordt gemaakt.
Wanneer je aankomt op het mediapark word je al snel begroet door een bruisende menigte van jong en oud. Kinderen rennen rond met vers gesponnen suikerspinnen, een ouder koppel zit op een bankje met een stomende kop koffie in de hand. Door de speakers die op een podium op het plein staan speelt een opgewekt deuntje. Links word je uitgenodigd voor een quiz door de KRO-NCRV, rechts word je verleid om met een boswachter op pad te gaan. Voor de lekkere trek zijn er foodtrucks, de geur van verse friet komt je al gauw tegemoet.
Het zijn de open studiodagen, wat betekent dat iedereen een kijkje mag komen nemen in de studio’s waar onder andere De Avondshow van Arjen Lubach en nog vele andere programma’s worden opgenomen. Er worden workshops gegeven bij het NOS journaal, je kan radio maken met Astrid de Jong en je kan komen kijken bij Sophie & Khalid. Men heeft er zin in; de rij om naar binnen te mogen strekt tot buiten de deur van een van de studio’s. Voor de deur staan beveiligers strak in het pak, klaar om iedereen veilig naar binnen te begeleiden. Hoewel de opkomst groot is, is toch niet iedereen overdonderd van wat ze aantreffen.
Nikki (18) en Maarit (20) zijn studenten die onderzoek doen naar het verbeteren van evenementen zoals deze, om ze aantrekkelijker te maken voor jongeren. De lege studio die ze aantreffen maakt ze niet erg enthousiast, vertellen ze lachend. ,,Het is gewoon niet interactief genoeg. Hier ben je snel op uitgekeken,’’ zegt Nikki. ,,Het is te veel gericht op echt jonge kinderen, voor ons is hier niet veel te zoeken,’’ voegt Maarit toe.
Voor degenen die alles willen weten over de geschiedenis van het mediamaken is Beeld & Geluid de ideale plek. Het Mediamuseum is open, waar je op eigen houtje of onder begeleiding van een gids alles kan leren over het enorme archief en haar inhoud. Ook zijn er rondleidingen over de digitaliseringsafdeling en in de depots.
Een evenement zoals deze is niet zonder doel. Met de opkomst van artificial intelligence en het steeds terugkerende fenomeen ‘fake news’ wordt echte journalistiek steeds meer in een hoekje gedreven. ,,Het is erg belangrijk dat we laten zien dat het mediapark echt geen ‘gesloten bastion’ is en dat je hier één keer per jaar gewoon kan zien hoe alles gemaakt wordt,’’ vertelt Herman Dummer, initiatiefnemer en programmamanager van Dutch Media Week. Volgens Herman is het erg belangrijk om stil te staan bij de impact van media op de samenleving.
,,Het is wederom een groot succes, mensen stonden ‘s ochtends vroeg te wachten om naar binnen te mogen,’’ vertelt Herman glunderend. Over zijn schouder kan je kinderen ijverig bezig zien met hun kinderpodcast en bij de balie groeit de rij voor de museumrondleiding. Met je Limousine tour ticket kan je in een glanzend witte limousine een tour maken over het mediapark, een prima afsluiting van deze Xperience Day.
Luister hier het volledige interview met Herman Dummer, door Enza Clausen