Hilversum

Senver organiseert een lezing over pelgrimsmuziek

Claire Verlinden heeft een lezing over pelgrimsmuziek in de bibliotheek van Hilversum gegeven. Hier vertelde zij met veel passie aan een goed gevulde zaal over de muziek die al sinds de elfde eeuw door pelgrims wordt beluisterd. Het was een ochtend waarbij de gasten veel informatie tot zich namen, maar waarbij ook de maatschappelijke sociale functie van de lezing, georganiseerd door de seniorenvereniging Senver, duidelijk naar voren kwam.

Nadat iedereen met een warm welkom was ontvangen in het theater van de bibliotheek in Hilversum, begon Claire Verlinden met een korte introductie over pelgrims. Ze vertelde dat er veel verschillende manieren zijn om een bedevaartstocht te maken, en dat veel mensen er toch een persoonlijke invulling aan geven. Met behulp van een video en een vlog liet ze mensen zien die recentelijk de bedevaartstocht naar Santiago de Compostella hadden afgelegd. ‘Een bedevaartstocht is ook een moment om na te denken over wat ik nu met mijn leven doe.’ Zo sprak Claire.

Ook bevond zich een bestuurslid van Senver in de zaal die Claire hierbij kon ondersteunen: Zij had namelijk zelf nog maar twee weken geleden haar vierde bedevaartstocht gemaakt. De gast vertelde dat zij haar laatste tocht vanuit het Spaanse León had gemaakt en dat zij in 18 dagen Santiago de Compostella had bereikt. ‘Het is nog steeds een wens om de tocht ooit in één keer te lopen.’ Vertelde het bestuurslid.

Vervolgens liet Claire veel muziek horen en analyseerde ze deze liedjes ook echt. Ze vroeg mensen de aandacht te richten op klanken die je op het eerste gezicht niet meteen opvallen. Claire vertelde ook dat veel liedjes Arabische en Gregoriaanse invloeden hebben, wat iedereen na haar uitleg kon horen. Na veel muziek te hebben beluisterd, kondigde Claire aan dat het tijd was om zelf te gaan zingen.

Claire liet de zaal een aantal keer luisteren naar het lied “Santa Maria, Strela Do dia,” wat “Heilige Maria, ster van de dag” betekent. Nadat iedereen de ritmische en makkelijk te onthouden tekst tot zich had genomen, zong de zaal uit volle borst mee.

Dit is een van de interacties die laten zien dat Claire vaker muzieklezingen geeft. De lezing verliep soepel en er was ook plaats voor veel humor. Claire is lang onderwijzeres geweest op een basisschool en gaf aan dat ze het erg leuk vindt om dit soort lezingen te geven. ‘Ik vind het erg leuk om onderzoek te doen naar verschillende soorten muziek.’

Maar in de pauze en na afloop werd ook de andere functie van dit soort lezingen duidelijk. In de pauze ging iedereen gezellig koffie drinken en met elkaar kletsen. Dat dit heel belangrijk is, werd ook door bezoeker Miriam van den Bovenkamp benadrukt. ‘Het is leuk om via deze manier in contact te komen met mensen, maar ook om naar huis te gaan met het idee iets geleerd te hebben.’ Ook bezoeker Jan Ilder, die zijn partner via Senver heeft ontmoet was erg positief over deze bijeenkomsten: ‘Het is leuk dat je hier mensen ontmoet met wie je echt een klik krijgt.’

Het valt sowieso op hoe positief alle leden van Senver zijn. Leden vertellen allemaal dat alles zo goed geregeld is. Leden van Senver zeggen dat het zo leuk is dat er zoveel verschillende activiteiten te doen zijn, van breien tot jeu de boules tot lezingen. De vereniging, die meer dan 2100 leden telt, is echt een begrip onder senioren in Hilversum.

Sytze Veenstra

Mijn naam is Sytze Veenstra, ik ben een 22-jarige student journalistiek woonachtig in Arnhem. Ik studeer aan de Hogeschool van Utrecht waar ik mij wil ontwikkelen tot een goede journalist. Verder ben ik erg nieuwsgierig naar Utrecht West, en hoop ik de komende zes maanden dit stadsdeel te verkennen en haar te ontdekken. In mijn vrije tijd ben ik een sportliefhebber en een fan van live muziek. Sport vind ik zowel erg leuk om naar te kijken als om zelf te doen. Met een een passie voor schrijven, hoop ik als journalist mijn eigen naam te maken. Mijn doel is om inzicht te bieden, vragen te stellen en de samenleving te informeren.