Houten

Het Mozaïek zet zich in tegen ongelijkheid tijdens Sinterklaas periode

HOUTEN – Kinderen die minder krijgen dan hun klasgenootjes tijdens de Sinterklaas periode, hier heeft juf Janneke van het Mozaïek samen met haar collega’s een oplossing voor bedacht. Ieder kind t/m groep 4 krijgt een cadeau van hetzelfde bedrag én mogen de kinderen één keer hun schoen zetten.

Met de Sint weer in het land mogen ook de kinderen van het Mozaïek hun schoen weer zetten bij de Sint. Dit gebeurt al een aantal jaar volgens een ander protocol op de school. De school kiest ervoor om de cadeaus allemaal van hetzelfde bedrag te laten zijn, dit bedrag wordt gesubsidieerd door een vrijwillige en anonieme bijdrage van ouders en wordt uitgekozen door de Ouderraad. De kinderen in groep 5 t/m 8 maken surprises voor elkaar, ook hier zit een vast bedrag aan gekoppeld.

Vaak komt er de vraag van de ouders of de kinderen het speelgoed mee mogen nemen naar school wanneer de Sint is geweest. De school heeft ervoor gekozen om dit niet te doen. “Onze grootste beweegreden hiervoor is dat de één wel iets krijgt en de ander misschien alleen een kleinigheidje’ zegt Janneke, leerkracht klas 1-2.

De onderwijzers op de school zijn bekend met de stichting ‘Houten geeft’ en andere organisaties die zich inzetten voor financiële ongelijkheid in de stad. Omdat niet iedere ouder zich uitspreekt over zijn of haar problemen, en onderwijzers hier geen aannames over doen, is het lastig om elke ouder hierbij te ondersteunen. Voor nu is dit een mooie oplossing om de ongelijkheid tegen te gaan in de klas.

Luister hieronder naar een interview met juf Janneke afgenomen door Anna Tetenburg

Stephanie Peters

Stephanie Peters is een 20-jarige studente aan de School van Journalistiek in Utrecht. Stephanie is een nieuwsgierige, positieve en (meestal) vrolijke jonge vrouw die graag alles van een onderwerp wil weten. Oorspronkelijk is zij geboren in een kleine stad op de Veluwe; Apeldoorn, waar niet veel te beleven viel en is daarom verhuisd naar de stad Utrecht. Hier heeft zij twee studies gevolgd die uiteindelijk niet aansloten bij haar visie op de toekomst en ziet deze positiever in bij Journalistiek. Stephanie heeft een luisterend oor maar vind het daarnaast ook heel fijn om een lach op iemand gezicht te toveren door middel van humor en dit te laten doorstralen in haar werk.