Houten

Pianofestival Houten deelpunt van muzikale kennis

Van links naar rechts: Alan Fraser, Rene Maurer, en Marietta Petkova

HOUTEN – Van 13 t/m 16 oktober vond er een pianofestival plaats in Theater Aan De Slinger in Houten. Het is georganiseerd door de pianist en pianodocent Rene Maurer en was open en toegankelijk voor voor pianodocenten, gevorderde amateurs en conservatoriumstudenten van alle leeftijden die hun muzikale kennis wilden verrijken. Te gast waren de ervaren musici waaronder de Bulgaarse Marietta Petkova, de Canadese Alan Fraser en de pianobouwer Henk Hupkes. Het festival bood masterclasses gegeven door de pianisten, concerten en lezingen.

Op de derde dag van het festival waren er veel mensen met een verschillende achtergrond aanwezig. Bij binnenkomst in Theater Aan De Slinger tref je in de foyer een rustige, vriendelijke en warme atmosfeer. Er wordt rustig gesproken maar uit de gesprekken blijkt dat mensen overduidelijk enthousiast zijn voor de muziek en de lessen die eraan gekoppeld zijn. In de lucht hangt de geur van verse koffie, thee en van de lunch die de bezoekers tijdens hun gesprekken hier rustig aan het genieten zijn. Tijdens de lessen en lezingen kom je in een besloten ruimte terecht met leergierige aanwezigen die aandachtig luisteren naar wat de ervaren pianisten te delen hebben. De pianisten delen hun kennis en ervaringen op een zekere en humoristische wijze en beantwoorden de vragen van het publiek op dezelfde manier. Tijdens de masterclasses heerst er opnieuw een welhaast serene sfeer als een van de pianisten met bezoekers zit die uitleg en interpretatie krijgen op wat ze spelen en er wordt gepraat over het gevoel dat erbij vrijkomt.

Maar het is niet alleen leerzaam voor de bezoekers, maar ook voor Rene Maurer, de organisator van het hele evenement. ‘Als pianodocent is het belangrijk om je door te ontwikkelen,’ zegt hij. Dit zijn woorden waar hij overduidelijk achter staat want hij brengt het ook in actie. Hij krijgt zelf les van de pianisten die op het festival aanwezig waren en deelt dat wat hij van hen meekrijgt of meegekregen heeft in het organiseren van het festival.

‘Muziek is belangrijk want het verbindt mensen. Ook is het gezond, zowel sociaal als mentaal,’ zegt Maarten, een van de bezoekers op het festival die al 7 jaar als hobby piano speelt. Dat is een sentiment dat gedeeld wordt door de andere bezoekers en de organisatie zelf van het festival. Ondanks het feit dat de muziekscene vrij competitief kan zijn, is het festival gericht op “Non-Competitiveness” wat het gevoel van verbondenheid benadrukt.

‘The societal value of a festival like this is hard to fathom, we’re caught up with a lot of negativity these days. Living a creative life on our own will help us to create a stronger more creative society,’ zegt Alan Fraser, die aankaart wat het maatschappelijk belang voor zo’n evenement volgens hem is. ‘The sense of making a contribution and sharing that with new communities’ geeft hij als antwoord op de vraag wat voor hem van belang was voor het bijwonen van het festival.

Om meer te leren en om de sfeer van het festival te proeven kan je luisteren daar de audio-reportage gemaakt door Jesse van Zijp:

Matteï Kerkhoff

Matteï Kerkhoff (2000) is een eerstejaarsstudent Journalistiek. Hij is opgeleid als geluidstechnicus en heeft als fietskoerier en geluidstechnicus gewerkt voordat hij besloot zich aan te sluiten bij de opleiding. Matteï houdt zich graag bezig met andere mensen, is nieuwsgierig, en staat gauw open voor nieuwe ervaringen. Daarom heeft hij besloten zich te verdiepen in de journalistiek. Uitgerust met veel werkervaring en mensenkennis is Matteï enthousiast aan de slag gegaan met de opleiding om een vaste en ervaringrijke carriere op te bouwen binnen de journalistiek. Verder spreekt Matteï andere talen waaronder Engels, Nederlands, Frans, en Duits, en ontwikkelt zich graag hierin om hem te helpen met zijn journalistieke ambities. Matteï hoopt tijdens de opleiding meer ervaring en meer zelfvertrouwen op te bouwen met het vak. En wil graag zo veel mogelijk groeien.