Populaire ChatGPT zal zorgen voor herstructurering van het onderwijs

Populaire ChatGPT zal zorgen voor herstructurering van het onderwijs

ChatGPT bestaat sinds november 2022

Met veelzijdigheid beantwoordt ChatGPT alle vragen van studenten, maar ook leraren kunnen ondersteund worden. Met de toekomstige ontwikkelingen in het zicht zal het Nederlandse onderwijssysteem zich geleidelijk moeten aanpassen Volgens experts kan dit betekenen dat we teruggaan naar pen en papier, hoewel technologie nog steeds veel mogelijkheden biedt. ‘De komst van ChatGPT is net als de komst van de rekenmachine’.

Voor studenten is ChatGPT op dit moment niet meer onbekend. Sebastiaan Trompert, student aan de Hogeschool van Amsterdam, is een van de vele gebruikers. “Als ik ergens niet uitkom, gebruik ik ChatGPT. Hij geeft me snel antwoorden, waardoor ik efficiënter kan werken.” Toch benadrukt zijn klasgenoot Noam van der Schroeff dat er niet klakkeloos gekopieerd en geplakt kan worden, omdat de verkregen informatie vaak nog moet worden verbeterd. ‘Ik stel de chat vaker vragen dan dat ik een verslag laat schrijven. Er moeten wel betere manieren komen hoe je ChatGPT beter kan refereren voor bijvoorbeeld bronvermelding’, legt de student uit.

Volgens expert kunstmatige intelligentie Roy de Kleijn, is het gebrek aan referentieopties en gebrek tot diepgang tot nu toe het grootste gebrek van ChatGPT. ‘Deze tekortkomingen zijn wel noodzakelijk voor een bruikbaar gebruik van de technologie’, geeft hij aan.

Maar ook docenten kunnen gebruik maken van de chat. ‘De ontwikkeling van de chat kan soms meer een uitdaging zijn voor hen. Denk aan toetsing; ook zij kunnen aan de chat vragen om oefeningen te bedenken’, vertelt Roy. Ook met beoordelen kan er werk uit handen worden genomen. ‘Je kan als docent de beoordelingscriteria invullen en ChatGPT doet de rest’.

Ook David Feenstra, docent bij antropologie aan de Universiteit van Amsterdam ziet ChatGPT vaak bij studenten openstaan. Hij vertelt dat de ontwikkeling zal zorgen voor een herstructurering van het onderwijs. ‘ChatGPT gaat niet weg en zal alleen maar beter worden. Verbieden gaat niet en is niet nuttig. Maar het laat ons heel erg nadenken over de inrichting van het onderwijs om kennis goed te laten internaliseren en toepassen’.

‘De komst van ChatGPT is als de komst van de rekenmachine. Voor sommige leraren is het een vloek, en voor andere een zegen’, beschrijft Hans Burgmans in een opinieartikel van het AD. Ook Jurjen Helmus docent Master Aplied AI en AI-expert vergelijkt ChatGPT op deze manier en ziet het juist positief. lk wil juist dat mijn studenten het gebruiken.’

Meer weten over ChatGPT in het klaslokaal? Bekijk hieronder de video:

 

Over de auteur

Emily van den Braak

Emily van den Braak (18 jaar) gaat altijd voor het hoogst haalbare en is nieuwsgierig naar alles wat er ‘happening’ is. ‘Voor' de schermen werken is sinds jongs af aan haar uiterste streven.