Vrijwilligers gezocht die tuinkabouters een tweede leven gunnen

Bron: Pixabay

Vrijdag 15 en zaterdag 16 maart organiseert het Oranje Fonds de grootste vrijwilligersactie van Nederland: NLDoet. Op de twee dagen ervaren tienduizenden Nederlanders een middag hoe het is om vrijwilligerswerk te doen. ‘Veel sociaalmaatschappelijke organisaties komen structureel vrijwilligers te kort, met NLDoet proberen we mensen aan te sporen vaker vrijwilligerswerk te doen’, aldus Marinka Peerdemann, persvoorlichter van het Oranje Fonds.

Dit jaar bestaat de grootste vrijwilligersactie van Nederland uit bijna zevenduizend acties waarvoor al vijfenzestigduizend vrijwilligers zich hebben aangemeld. De aard van de acties is verschillend: ‘Bijvoorbeeld tuinierklussen, zorgklussen, wandelen met bejaarden en high tea’s verzorgen in tehuizen. Maar ook veel sportverenigingen melden zich aan om hun accomodatie vlak voor de start van het nieuwe seizoen klaar te maken’, omschrijft Peerdemann. Organisaties die zich aanmelden krijgen een vergoeding van 350 euro van het Oranje Fonds, van deze bijdrage kunnen ze materialen kopen voor de actie.

Het Wereld Natuur Fonds-regioteam Utrecht organiseert tijdens de vrijwilligersactie een clean-up bij de Strijkviertelplas in het Utrechtse De Meern. Met grijpers en afvalzakken lopen ze met de aangemelde vrijwilligers langs de plas om afval te rapen. ‘Zo maken we deze mooie omgeving een stukje schoner en helpen we de natuur een handje’, aldus Yanniek Millenaar van regioteam Utrecht. Ook in de Utrechtse verkeerstuin komen vrijwilligers helpen om de tuin te onderhouden, zodat er weer verkeerslessen gegeven kunnen worden. ‘De vrijwilligers gaan de tuinkabouters weer een tweede leven geven met een likje verf, we willen de afgebladderde verkeersborden opknappen en de autootjes op pimpen’, vertelt Astrid van Maarsseveen, van de Verkeerstuin Utrecht.

Het fonds werd in 2002 opgericht als nationaal huwelijksgeschenk aan Willem-Alexander en Máxima. De stichting is het grootste Nederlandse fonds op sociaal gebied en ondersteunt initiatieven door middel van financiering, kennis, erkenning en zichtbaarheid. De Koning en de Koningin zijn de beschermheer en -vrouw van het fonds en doen ieder jaar mee aan de vrijwilligersactie. ‘Ook prinses Beatrix is een echte diehard NLDoet-vrijwilliger’, vertelt Peerdemann.

Verslaggever Romee Pietersen sprak met Marinka Peerdemann en Carola Mulder, van atletiekvereniging Hellas, over het belang van NLDoet.