Autisme bij vrouwen vaker onderbelicht

Het stellen van diagnoses van autisme gaan niet altijd op de goede manier. Zo worden vrouwen vaak pas op een veel latere leeftijd gediagnosticeerd met autisme dan mannen en gaan er vaak verkeerde diagnoses aan vooraf. Maar hoe komt dit eigenlijk?

Volgens de Nederlandse Vereniging voor Autisme heeft ongeveer één procent van de Nederlanders autisme. Dit komt neer op een kleine twee honderdduizend mensen. Echter komen veel meer mensen dan dat daadwerkelijk in aanraking met autisme, bijvoorbeeld door zorg te dragen voor mensen met autisme.

Volgens onderzoeker Anke Scheeren van het Nederlands Autisme Register kan een van de redenen voor het stellen van foutieve diagnoses zijn dat er nog altijd veel vooroordelen heersen omtrent mensen met autisme. “Vroeger werd gedacht dat autisme eigenlijk alleen maar voorkwam bij witte jongetjes, maar tegenwoordig weten we gewoon veel beter dan dat. Het gaat ook om volwassenen, vrouwen en natuurlijk ook vrouwen van kleur. Er is tegenwoordig dus wel meer bewustwording, maar het is nog een flinke inhaalslag.”

Ook de Nederlandse Vereniging voor Autisme sluit zich hier bij aan. Zij stellen dat vrouwen vaak veel beter zijn in het verbergen van symptomen. Dit wordt ook wel ‘masken’ genoemd. Dit komt voort uit bepaalde verwachtingen die we hebben van vrouwen in het dagelijks leven. Volgens verschillende onderzoeken is dit terug te leiden naar hoe jonge meisjes met autisme zijn opgevoed in tegenstelling tot jongetjes. Zo worden van meisjes vaak al van jongs af aan verwacht dat ze zorgen voor anderen, terwijl jongens vaak meer vrijheid wordt gegeven om zelf dingen te doen. Zo leren meisjes al op jonge leeftijd om waar ze zich comfortabel mee voelen aan de kant te schuiven voor wat er van ze verwacht wordt.

Verslaggever Sverre Kolman ging in gesprek met Maxime van Bokkum en Storm Noordermeer. Ze vertellen over hun ervaringen met autisme en hun diagnosticering. Daarnaast gaan de presentatoren in gesprek met Anke Scheeren, onderzoeker bij het Nederlands Autisme Register.

Sverre Kolman

Na het afronden van de Havo is Sverre Kolman in 2021 begonnen aan de opleiding Journalistiek aan de Hogeschool Utrecht. Zijn interesses liggen vooral in de wetenschap, technologie, kunst en cultuur.