Het probleem van laaggeletterdheid in Nederland

Bron: Pexel - Lina Kivaka

18% van alle Nederlanders is laaggeletterd. Dat meldt Stichting Lezen en Schrijven. Onder laaggeletterdheid wordt verstaan dat mensen niet goed kunnen lezen, schrijven en/ of rekenen. Ook ben je digitaal vaak minder vaardig. Hoe ontstaat laaggeletterdheid en hebben taalorganisaties hier een oplossing voor?

Een veelvoorkomende oorzaak van laaggeletterdheid is de beperkte toegang tot onderwijs en andere educatieve middelen. Dit kan leiden tot gebrekkige lees-, schrijf- en rekenvaardigheden. Dit belemmert niet alleen de persoonlijke ontwikkeling, maar ook de mogelijkheden op werk en het actief kunnen deelnemen aan de samenleving.
Laaggeletterdheid kan dan ook leiden tot sociale isolatie wat weer een gebrek aan zelfvertrouwen geeft.
Mensen die moeite hebben met lezen en schrijven vermijden daardoor vaak situaties waarin zij deze vaardigheden nodig hebben, dit vertelt de taal organisatie Tolkie.

Taal instanties, waaronder Tolkie en Stichting Lezen en Schrijven benoemen meerdere oplossingen voor het aanpakken van laaggeletterdheid in Nederland. Bijvoorbeeld investeren in kwalitatief hoog onderwijs voor zowel kinderen als voor volwassenen.
Daarnaast kunnen technologische vernieuwingen ook helpen met de barrières van laaggeletterden. Dit kan gedaan worden door toegang te bieden tot digitale hulpmiddelen of leerzame platforms die mensen helpen bij het leren op hun eigen tempo en daarmee hun vaardigheden te verbeteren.
Ook is het belangrijk om te werken aan het verminderen van stigma’s rondom laaggeletterdheid en het creëren van ondersteunende omgevingen waarin mensen zich veilig genoeg voelen om hulp te zoeken.
Een voorbeeld van hoe laaggeletterden hun vaardigheden kunnen verbeteren, is het lezen van boeken die speciaal ontwikkeld zijn voor laaggeletterden.

Oplossingen voor laaggeletterdheid zijn kortom erg essentieel. De gevolgen kunnen erg groot zijn, zowel mentaal als fysiek. Dicky Gingnagel is hier een voorbeeld van. Vanwege zijn gebrek aan leesvaardigheden woog hij rond zijn 20e 160 kilo. Luister het onderstaand fragment voor zijn verhaal.

Emma Bunge

Dit is Emma Bunge (2003). Op het moment is het haar doel als journalist om Nederland op de hoogte te houden van het belangrijkste nieuws deze week. Emma's droom is om door te kunnen groeien naar een freelance misdaadjournalist. Ze wil er hiermee voor gaan zorgen dat de wereld een betere plek wordt.