De Koninklijke Nederlandse Reddings Maatschappij: van 1824 tot 2024

Bron: fotocollectie Anefo

HUIZEN- De Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM) heeft een lange geschiedenis van ontwikkeling en groei sinds de oprichting in 1824 door koning Willem I. Opgericht als reactie op de scheepsrampen langs de Nederlandse kust, begon de KNRM met erg weinig reddingsstations. Hier waren altijd vrijwilligers aanwezig en de toen nog simpele roeiboten als reddingsmaterialen. Nu bestaan ze 200 jaar en dat wordt dit jaar gevierd.

Gedurende de 19e en 20e eeuw groeide de KNRM op een langzaam tempo, waarbij nieuwe reddingsstations werden opgericht en de technologieën en middelen steeds beter werden. In de vroege jaren werden roeiboten geleid door mensen, vervangen door zeilboten, die op hun beurt werden vervangen door motorboten. Deze ontwikkeling in reddingsmiddelen verhoogde de efficiëntie en redding oppervlak van de reddingsoperaties van de KNRM.
In de tweede helft van de 20e eeuw kwamen steeds meer verbeteringen, waaronder de introductie van moderne communicatiesystemen en reddingshelikopters. Deze ontwikkelingen versterkten de capaciteit van de KNRM om snel te reageren op noodsituaties op zee en verhoogden het aantal levens dat gered kon worden.

Tegenwoordig is de KNRM een goed georganiseerde reddingsdienst met meerdere stations langs de Nederlandse kust. De vrijwilligers, die vaak echte zeelieden zijn, zijn 24/7 beschikbaar om uit te varen bij noodsituaties. Daarnaast heeft de KNRM geïnvesteerd in scholing om de veiligheid op zee te vergroten en het bewustzijn onder zeevaarders en het grotere publiek te verhogen.

Financiering van de KNRM komt voornamelijk van donaties en subsidies. De organisatie heeft een goede reputatie binnen de Nederlandse samenleving vanwege de vele levens die zij redden op zee. Eén van de mensen die levens heeft gered maar ook overledenen uit het water heeft gehaald, is Ralf van Vegten. Hij is oud- bemanningslid bij de KNRM en werkt hier nu als vrijwilliger om te helpen bij de acties rondom het 200- jarig jubileum. Bekijk het interview hieronder voor de ervaringen van Ralf:

Emma Bunge

Dit is Emma Bunge (2003). Op het moment is het haar doel als journalist om Nederland op de hoogte te houden van het belangrijkste nieuws deze week. Emma's droom is om door te kunnen groeien naar een freelance misdaadjournalist. Ze wil er hiermee voor gaan zorgen dat de wereld een betere plek wordt.