Jongeren traden nog te vaak zonder enige kennis in bitcoin-markt

In een tijd waarin iedereen op zoek is naar manieren om snel geld te verdienen, duiken steeds meer jongeren onvoorbereid in de wereld van Bitcoin-handel. Een recent onderzoek heeft aangetoond dat veel jongeren zich zonder voldoende kennis wagen aan het traden van de bitcoin.

De aantrekkingskracht van de bitcoin ligt in zijn potentieel voor snelle winsten. De media zijn vaak gevuld met verhalen over mensen die enorme rijkdom hebben vergaard door in bitcoin te investeren. Dit heeft een grote aantrekkingskracht tot jongeren die snel financieel succes willen behalen. Echter, het gebrek aan begrip van de complexiteit en kennis van de bitcoin-markt kan leiden tot ernstige financiële tegenvallers.

Een van de belangrijkste gevaren van onvoorbereid handelen in bitcoin is het extreme prijsverschil wat dagelijks met golfbewegingen varieert. De waarde van de munt kan binnen enkele uren hierdoor aanzienlijk stijgen of dalen, wat kan leiden tot enorme winsten, maar ook supergrote verliezen. Jongeren die niet begrijpen hoe deze markt werkt, lopen hierdoor het risico om grote sommen aan geld te verliezen door impulsieve transacties of berichten van andere om te investeren in de munt.

Het platform crypto Takkies geeft lezingen en college in het onderwijs op alle niveaus om voor jongeren de context van de crypto en bitcoin wereld te verduidelijken. Raoul Esseboom oprichter van het platform merkte uit eigen ervaring dat jongeren nog te weinig weten of de toekomst van het geld. “Zowel de bitcoin als de crypto is de toekomst van het geld. Op het moment weten nog te weinig mensen van dit onderwerp wat af en vooral jongeren. Voor die doelgroep willen wij het wat makkelijker maken en dat doen wij door context van het verhaal te verduidelijken met voorbeelden en inhoudelijke informatie die minder complex zijn,” aldus Raoul Esseboom.

“Het valt mij op dat op mbo-niveau er heel weinig studenten zijn die zich actief bewegen op de bitcoin markt. Het percentage ligt daar vaak onder de 20 %. Tijdens de lezingen van het MBO passen wij daarom ook onze lezingen aan om hun de juiste kennis te geven en kennis te laten maken met deze wisselvallige markt.”

Kortom, hoewel Bitcoin potentieel biedt voor winst, moeten jongeren voorzichtig zijn en niet onvoorbereid de markt betreden. Het vergaren van voldoende kennis en begrip van de Bitcoin-markt is essentieel om financiële rampen te voorkomen en op een verantwoorde manier te handelen. Samen met Mark Leliveld gingen wij dieper in op de gevaren van traden in de bitcoin markt zonder de juiste voorkennis.

Auke Kooreman

Mijn naam is Auke Kooreman, 21 jaar oud en geboren en getogen in het bescheiden Mijdrecht, maar bescheiden teksten zal je hier niet vinden. Buiten de lijnen tekenen, met mijn creativiteit nieuwe ideeën bedenken daar haal ik mijn voldoening uit. Mijn stem laten horen dat is wat ik wil doen. De mensen kennis laten maken met mode en voetbal dat is mijn stem en zal mijn stem woorden.