Luuk Smit: historicus ‘de geschiedenis herhaalt zich niet, maar zij rijmt wel’

Luuk Smit is historicus en bureauredacteur bij de telegraaf. Hij heeft vele stukken geschreven waaronder ‘waarom Amsterdam eeuwenlang joden aantrok’, ‘Holocaust erbij halen trekt publiek debat moeras is’, en ‘Loopgraven WOI herleven in Oekraïens Bachmoet’.

Deze week was Smit te gast in de podcast Dictators. Hierin vertelt hij onder anderen over patronen uit het verleden die laten zien hoe dictators aan de macht zijn gebleven. Maar ook over het verschil  tussen dictators uit het verleden en de tegenwoordige tijd en hoe Adolf Hitler de bevolking onder de duim hielt.

Luuk geeft ook wel eens les in geschiedenis, hij heeft dan ook een bachelor en master in geschiedenis aan de Universiteit van Amsterdam. Hij houdt zich bezig met uiteenlopende onderwerpen zo heeft hij zich beziggehouden met Egypte en de grens bij Gaza, maar bijvoorbeeld ook een historisch stuk over  Kitty Wilkinson ‘sint van de sloppen’.

Smit heeft geschiedenis gestudeerd, maar houdt zich nu vooral bezig met schijven. Zoals hij het ook zelf zegt, ‘bezig als (vrijetijds) schrijver en poëet.’